Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Julkort, paket och barnens brev till Tomten - allt du behöver veta om julen på Posten

2009-11-09 12:00

Under december skickas mängder av julkort, klappar till släkt och vänner vilket gör månaden till den mest intensiva under året för Posten. I december lämnar exempelvis Postens ombud ut omkring 1,5 miljoner paket till hushållen. Förutom paket skickar svenskarna också nära 40 miljoner julhälsningar som delas ut av 15 000 brevbärare.

Inför julen sätter Posten upp omkring 3 500 röda brevlådor för julhälsningar men det går även att lägga julhälsningar i de gula och blå brevlådorna. För att det ska bli ännu smidigare - och för att julhälsningarna ska komma fram snabbare - delar Posten under vecka 48 ut en julkortspåse till alla hushåll. Samla ihop alla julkort, lägg dem i påsen och posta. Posta julhälsningar med julfrimärken ända fram till den 16 december.  

Nedan finner du goda råd och viktiga datum inför jul och nyår 2009. För mer information, kontakta Anette Eriksson, julinformatör på Posten, 08-781 55 19 eller anette.eriksson@posten.se  

Postens samlade pressinformation om julen innehåller följande:

  1. Ladda upp egna foton på Posten.se - brevbäraren delar ut dem
  2. Årets julfrimärken
  3. Barnens brev till Tomten
  4. Spar tid - handla julklappar på nätet
  5. Vad som räknas som farligt gods
  6. Packa julklappen rätt
  7. Postens julwebb
  8. Posten Kundtjänst
  9. Inlämningsdatum för inrikes och utrikes julhälsningar

1. Ladda upp egna foton på Posten.se - brevbäraren delar ut dem
På www.posten.se/vykort går det att göra unika och personliga hälsningar genom att ladda upp egna bilder som nästa vardag delas ut av brevbäraren. Använd ett eget foto eller välj bland färdiga motiv. Du kan skicka kortet för samma pris till hela världen. Sista beställning för att korten ska delas ut, inom Sverige före julafton, är den 22 december klockan 15.00.  

2. Årets julfrimärken - finns i butik från den 19 november
Årets självhäftande frimärken har fyra olika motiv med julklappar som tema. Till det kommer ännu ett motiv på frimärksrulle, föreställande ett lacksigill med texten "jul post". De självhäftande frimärkena har formgivits av Siri Ahmed Backström, nyexaminerad Konstfackstudent. Rullfrimärket har utformats av Stefan Hörberg och initierats av Lasse Berghagen. Bilder på årets julfrimärken finns att hämta här: http://cws.huginonline.com/P/134112/pressbilder.html  

Julfrimärkena för inrikes hälsningar är 50 öre billigare än vanligt inrikes 1:a-klassbrev och kostar 5:50 kronor styck. Sista dagen att posta julkort inom Sverige frankerade med julfrimärken för utdelning före julafton är den 16 december.  

Årets julfrimärken för utrikes hälsningar har "snövita djur" som motiv. I klarvit vinterpäls och vinterskrud syns hermelin, skogshare och fjällripa. Frimärkena har graverats av Piotr Naszarkowski och valören är 12 kr. 

Julfrimärken finns att köpa hos Postens ombud. Dessutom går det bra att köpa julfrimärken genom postorder. Beställningen kan göras via Postens hemsida, www.posten.se/frim, eller via Posten Frimärken Kundtjänst på telefon 020-788 788.  

3. Barnens brev till Tomten
Julen är hektisk för Tomten i Tomteboda som får omkring 100 000 brev varje år. Breven innehåller allt från önskelistor och presenter till kartor och tips. Det är främst barn från Sverige som skriver men det kommer även brev från barn i andra länder. Adressen till Tomten är:  

Tomten
173 00 Tomteboda 

Tomten skickar i år liksom tidigare år en liten gåva till alla barn som anger en tydlig avsändaradress i sitt brev.

Bild på Tomten finns att hämta här: http://hugin.info/134112/R/1275848/284042.jpg 

4. Spar tid - handla julklapparna på internet
Sex av tio privatpersoner kommer att handla julklappar på internet. Av de som handlar sina julklappar på nätet är främsta anledningarna att det är bekvämt och på grund av priset. Dessutom e-handlar många för att slippa trängas i julruschen på stan (källa e-barometern Q3 2009).  

Om julklapparna handlas på nätet är det klokt att vara ute i god tid. Kontrollera vilka datum och villkor som gäller för beställning samt leverans. Vissa företag har valt att Posten ska leverera ända fram till dörren, på kvällstid eller tillsammans med annan post. Annars kan du hämta paketen hos ditt postombud.  

Fem tips inför julhandeln på internet:

  • Beställ dina varor i tid. Många företag informerar om sista beställningsdatum på hemsidan, men ju förr desto bättre.
  • Säkra betalningar. Handla bara från trovärdiga företag med seriösa betalningsrutiner och partners.
  • Beställ leverans direkt till slutdestinationen. Om du handlar stora julklappar och ska fira jul på annan ort, kan det vara bra att veta att många företag erbjuder valfritt leveransställe. Då slipper du själv frakta klappen, utan låter Posten ta hand om det.
  • Tull, kostnader och lagar. När du handlar på utländska sidor bör du tänka på att moms ibland tillkommer. Kontrollera också att varan du beställer är laglig i Sverige.
  • En klapp för hela året. Ett bra sätt att få julklappen att vara hela året är att ge bort en prenumeration. Kanske en tidning, blommor, kläder eller böcker?

Vad räknas som farligt gods
Vad som är farligt gods, och därför inte får fraktas med flyg, bestäms av Universal Postal Union som är ett FN-organ. Reglerna har funnits länge, men kontrollerna inom flyget har skärpts och nu genomlyses alla paket som ska flygas. Som farligt gods klassas bland annat alla typer av aerosolprodukter, tändstickor och gasdrivna tändare samt batterier. Brev och paket som klassas som farligt gods plockas åt sidan och returneras så småningom till avsändaren. Mer information om vad som klassas som farligt gods finns på: www.posten.se 

6. Packa julklappen rätt
Ett bra tips är att packa in julklappen som ska skickas i två paket - ett innerpaket och ett yttre skal. Ytterlådan ska vara robust och vara stöttålig. Själva julklappen placeras skyddad inuti lådan. Lådans innerförpackning ska hålla klappen på plats oavsett om lådan hålls rakt eller upp och ner. Fler paketeringstips finns på www.posten.se

7. Postens julwebb
På Postens speciella julsajt www.posten.se/jul hittar du alla praktiska detaljer och information om vårt arbete inför julen. Julsajten finns tillgänglig från den 20 november.  

8. Posten Kundtjänst
Posten Kundtjänst Privat erbjuder personlig rådgivning måndag till fredag klockan 8 - 19 samt lördag klockan 8 - 14 och finns på telefon 020-23 22 21. Även Postens automattjänst, på samma nummer, ger snabb service dygnet runt. Det går också att besöka www.posten.se för att få svar på många frågor. 

9. Sista inlämningsdag för post som ska komma fram före jul och nyår 2009 är följande:

 

Brev InrikesSista inlämningsdag för utdelningFöre jul 2009                  Före Nyår 2009
Julpost med julpostfrimärke16 december23 december
1:a klassbrev22 december29 december
Förfrankerat sortiment22 december29 december
1:a klassbrev med tilläggstjänst Rek22 december29 december
Förfrankerat sortiment med tilläggstjänst Rek22 december29 december
1:a klassbrev med tilläggstjänst Express Lördagsutdelning23 december30 december
Förfrankerat sortiment med tilläggstjänst Express Lördagsutdelning23 december30 december
Riktiga vykort via www.posten.se22 december. Sista beställning före kl 15.0029 december. Sista beställning före kl 15.00
Brev UtrikesSista inlämningsdag för utdelningFöre jul 2009                  Före Nyår 2009
1:a-klassbrev till EU-länder samt  Island, Norge och Schweiz17 december22 december
1:a-klassbrev till övriga Europa & Övriga världen10 december17 december
Förfrankerat sortiment med tilläggsporto utrikes - EU-länder samt Island, Norge och Schweiz17 december22 december
Förfrankerat sortiment med tilläggsporto utrikes - Övriga Europa & övriga världen10 december17 december
1:a-klassbrev med tilläggstjänst Rek17 december22 december
Förfrankerat sortiment med tilläggstjänst Rek17 december22 december
1:a-klassbrev med tilläggstjänsten Express
EU-länder samt Island, Norge och Schweiz
18 december23 december
Förfrankerat sortiment med tilläggstjänsten Express
EU-länder samt Island, Norge och Schweiz
18 december23 december
Riktiga vykort via www.posten.se
EU-länder samt Island, Norge och Schweiz
17 december. Sista beställning före kl 15.0022 december. Sista beställning före kl 15.00
Riktiga vykort via www.posten.se
Övriga Europa & övriga världen
10 december. Sista beställning före kl 15.0017 december. Sista beställning före kl 15.00
Paket inrikesSista inlämningsdag för utdelningFöre jul 2009                  Före nyår 2009

 

Express
23 december30 december
Postpaket/Hempaket18 december28 december

 

OBS! För att Express 07.00 ska köras ut den 24 december måste "Lördagsutkörning" kryssas för på frakthandlingen. I annat fall körs paketet ut/avhämtas den 29 december. För att komma fram den 31 december, måste "Lördagsutkörning" kryssas för även här. I annat fall körs paketet ut/avhämtas den 2 januari.

 

Paket utrikesSista inlämningsdatum för utdelningFöre jul 2009                 Före nyår 2009
Postpaket till Europa11 december15 december
Postpaket till övriga världen7 december11 december

Om du har frågor eller om du önskar bildmaterial är du välkommen att höra av dig till:
Anette Eriksson, julinformatör Posten AB, 08-781 55 19 eller anette.eriksson@posten.se
eller Posten Medierelationer, tel: 08-23 10 10 eller press@posten.se 

Posten ger service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige varje dag. Under hela december månad delar 15 000 brevbärare tillsammans ut nära 40 miljoner julhälsningar. Våra 1 600 postombud i hela landet hanterar och delar ut drygt 1,4 miljoner paket,varav en halv miljonpaket veckan före jul. Dagarna före jul är årets i särklass mest intensiva på Postens paketterminaler. Natten till tisdagen den 16 december 2008 passerade 292 181 paket genom Posten Logistiks distributionssystem. Det är cirka 33 procent fler paket jämfört med ett genomsnittligt dygn. För att kunna ta hand om de ökade volymerna anställer Posten omkring 6 000 personer till julen. Posten ser också till att alla barn som skriver brev till Tomten får svar. För mer information, besök gärna: www.posten.se

 

 

Last updated: 2009-11-09 12:00
Customer service