E-handelskonsumtionen ökade med drygt 14 procent under januari
Januari månad – en månad fylld med reor och brukar även kallas den fattigaste månaden på året. Försäljningsutvecklingen på nätet verkar dock inte ha en lika tråkig utveckling som ”hålet” i plånboken, utan ökade under januari månad med 14 procent. Det framgår av PostNords nya konsumtionsrapport e-barometern [konsument]* som släpps för första gången.
E-handeln fortsätter att växa och ökade med 14 procent i januari jämfört med samma period föregående år. Under januari e-handlade 67 procent av svenskarna fysiska varor. Det som handlades mest var mode, böcker och media samt skönhets- och hälsoprodukter. Det som sticker ut från shoppingen i fjol är andelen som handlar livsmedel på nätet som har ökat från cirka 5 procent under januari 2016 till 11 procent januari 2017.
- Januari ses som den fattigaste månaden på året, i och med att vi spenderat mycket inför jul och eventuell julledighet. Det är överlag en tuff månad för konsumenterna, men en mindre betydelsefull månad för e-handelsåret i stort. Vi tror på en starkare tillväxt framöver, och vår prognos är att e-handeln växer med 17 procent under 2017, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.
Internationaliseringen påverkar i alla led och inte minst i detaljhandeln. Antalet paket som skickas från utländska aktörer ökar kontinuerligt, och under januari skickades mer än 30 procent fler utländska paket än i januari i fjol. Det innebär nu att cirka var femte paket levererades från utländska aktörer under januari. Framförallt skickas många paket från Kina, Storbritannien och Tyskland.
En annan stor trend som påverkar konsumtionsvanorna är digitaliseringen, och framförallt mobilens ökade användningsområden. Under januari månad handlade 39 procent av e-handelskonsumenterna via sin mobiltelefon. Kvinnor handlar oftare med mobilen än vad män gör, framförallt kvinnor mellan 18-29 år, där har närmare 60 procent gjort minst ett köp med mobilen under månaden.
Du hittar hela rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument
*e-barometern [konsument] bygger på en konsumentundersökning med 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under februari med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.
Senast uppdaterad: