Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-11-30 15:25

E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober

E-handelskonsumtionen ökade med 19 procent under oktober månad jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern [konsument]*.

65 procent av svenskarna e-handlade under oktober månad. Andelen har legat stabilt på samma nivå över hela året. Inomhussäsongen har börjat, vilket märks på framför allt möbel- och heminredningskonsumtionen. Andelen som e-handlat möbler och inredning har legat stadigt runt 11 procent under de senaste månaderna, men har börjat öka och landade under oktober på 14 procent.

20 procent av de som handlar gör det från utländska sajter, ungefär lika många som under förra månaden. Även denna månad är det Kina som är mest populärt att handla från. Framförallt är det mode, småelektronik och sportprodukter som svenskarna shoppar från utländska sajter.

Förra året såg vi att en större andel konsumenter handlade under de sista tre månaderna, och i år ser det ut att bli likadant. Black Friday förra veckan blev verkligen e-handlarnas dag, och att det skulle bli rekord rådde det inga tvivel om. Däremot kunde varken e-handlarna eller vi drömma om sådana här enorma volymer. Vi hanterade över 700 000 paket i samband med helgen, och trenden fortsatte under veckan. Det råder ingen tvekan om att julhandeln kommer att fortsätta i samma stil, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

PostNord släpper rapporten ”Så gick julhandeln” precis innan julafton, som blir ett facit på hur mycket svenskarna handlade julklappar för, och hur stor andel som gick via e-handeln.

Hämta rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument 

*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under oktober med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.


Senast uppdaterad: 2017-11-30 15:25