Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-11-01 09:17

E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under september

E-handelskonsumtionen ökade med 16 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern [konsument]*.

63 procent av svenskarna e-handlade under september månad. Andelen som e-handlar har legat stabilt på denna nivå över hela året. De varor som e-handlades mest under månaden var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media. Jämfört med samma månad förra året har andelen som handlat dagligvaror, heminredning och möbler samt sportprodukter ökat mest. Och även denna månad sjönk e-handelskonsumtionen av barnartiklar och leksaker något jämfört mot samma månad i fjol.

Andelen som handlar från utländska sajter landade på 18 procent under september och framförallt är det Kina som är populärt att handla från, med draglok som Wish och AliExpress. Framförallt är det mode, småelektronik och sportprodukter svenskarna shoppar från utländska sajter.

Vi närmar oss årets viktigaste försäljningsperiod och sannolikt kommer allt fler svenska konsumenter att e-handla inför julen. På torsdag den 2 november släpper PostNord prognosen för årets e-julhandel, där vi berättar mer om för hur mycket och vilka julklappar svenska konsumenter spås köpa.

- Andelen konsumenter som e-handlar har legat stabilt på cirka 6 av 10 under året. Däremot ökar alltid andelen inför julen, där bekvämligheten blir än viktigare. Det blir också spännande att se hur mycket större genomslag Black Friday, den stora readagen, får inför julhandeln i år. Jag tror att det kommer bli ett stort rekord, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige. 

Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument

*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under oktober med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.


Senast uppdaterad: 2017-11-01 09:17