E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under maj
Maj är en stark e-handelsmånad med hög omsättning. E-handelskonsumtionen ökade med 15 procent under månaden jämfört med samma period i fjol, det visar PostNords konsumtionsrapport E-barometern [konsument]*.
Under maj månad e-handlade 65 procent av den svenska befolkningen på nätet. De varor som e-handlades mest under månaden var mode, skönhets- och hälsoprodukter samt böcker och media. Jämfört mot april ökade bland annat modeshoppingen, som gick från att 35 procent hade handlat kläder eller skor till att hela 42 procent av konsumenterna hade handlat modevaror under maj. Bygginköpen ökade också något jämfört med tidigare månader i år. Vi fyllde på garderoberna med sommarkläder och byggsäsongen började dra igång, vilket märks i statistiken.
Ungefär var femte person e-handlade från utländska sajter under månaden, vilket är i nivå med vad vi sett tidigare under året. De länder som är populärast att handla från fortsätter att vara Kina, följt av Storbritannien och Tyskland. Vart fjärde e-handlat paket skickades från en utländsk sajt under maj. Även här är det mode som är populärast att handla. Även elektronik och bil- och båttillbehör ligger högt upp på utlandsköpslistan. Det är branscher med hög prispress, där vi gärna gör lite extra research för att hitta ett bra pris.
Andelen som har handlat med sin mobiltelefon landade på 38 procent under maj och ungefär lika stor andel av köpen, 37 procent, genomfördes via mobilen.
- Idag är mobilen en självklar del av vår vardag. När det gäller e-handeln använder vi mobilen för snabba beslut och mindre ordrar, medan vi hellre gör större köp, och speciellt köp när vi behöver jämföra varor, via datorn, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.
Du hittar rapporten här: postnord.se/ebarometern-konsument
*Rapporten bygger på en konsumentundersökning med cirka 1500 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningen genomfördes under juni med Kantar Sifo webbpanel, vilket gör det representativt för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet.
Senast uppdaterad: