Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2017-08-31 09:00

Bygghandeln på nätet växer med full kraft

Bygghandelns e-handelsförsäljning ökade med 20 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol.  Branschen fortsätter således att växa i högt tempo, trots starka jämförelsetal. Det visar PostNords kommande E-barometer som publiceras den 7 september*. 

- Drivkrafterna för bygghandelns framgång på nätet är bekvämlighet, enkelhet och tidsbesparing. För de konsumenter som inte har tillgång till bil eller bor långt från byggvaruhusen blir e-handeln en räddning. Men det finns fortfarande en del utmaningar som behöver lösas, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker på PostNord Sverige.

Bygghandeln har under det senaste året flyttat fram positionerna på nätet. Branschaktörerna erbjuder konsumenterna möjlighet att beställa byggmateriel och verktyg var de än befinner sig. Konsumenterna mognar och handlar praktiskt taget alla typer av varor på nätet idag. Ett ökat utbud, större e-handelsvana bland konsumenterna och mer konsumentvänliga e-handelssajter där man som konsument kan hitta instruktionsfilmer, tips, råd och information är några faktorer som lyft branschen.

- För oss växer e-handeln enormt och är nu större än något fysiskt varuhus i hela kedjan, inklusive Europa. Förutsatt att logistiken kring e-handeln fortsätter att utvecklas ser vi inga indikationer på att den här trenden kommer att vända, säger Johan Saxne, marknadschef på Bauhaus Sverige.

Ungefär 5 procent av den svenska befolkningen handlar byggvaror på nätet varje månad och intresset är som störst under försommaren och sommarmånaderna. Under semestrarna är det många som vill passa på att renovera, rusta upp och bygga nytt i sina hus och sommarstugor. Även hos PostNord syns den starka tillväxten inom bygghandeln tydligt, då allt fler företag inom bygghandeln väljer PostNord för den strategiska logistiken.

- Kunden vill verkligen ha bekväma lösningar kring sortiment, betalning och leverans. Vi jobbar nära PostNord för att ständigt utöka vår digitala närvaro tillsammans med utökat sortiment och leverans av tjänster för slutkonsumenten, säger David Gigja, E-handelschef på K-rauta.

En djupdykning om bygghandeln på nätet och information om hur sommarmånaderna gick finns i den senaste månadsanalysen E-barometern [konsument] här: postnord.se/ebarometern-konsument

*E-barometern Q2 2017 släpps den 7 september. Du kommer då att hitta den här: postnord.se/ebarometern Rapporten bygger på en företagsundersökning med 290 medverkande företag samt en konsumentundersökning med cirka 5000 respondenter ur ett riksrepresentativt urval mellan åldrarna 18 och 79 år. Undersökningarna genomfördes under juli-augusti av HUI Research respektive Kantar Sifo. 


Senast uppdaterad: 2017-08-31 09:00