Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
2009-05-05 12:00

Påtvingad elektronisk kommunikation skapar irritation

​Fler företag och myndigheter väljer i lågkonjunkturens kölvatten att gå över till att kommunicera elektroniskt med privatpersoner. En ny undersökning från Posten visar att sex av tio svenskar blir mycket irriterade om företag och myndigheter försöker bestämma hur kommunikationen dem emellan ska ske. Privatpersoner vill själva kunna välja om de ska få till exempel räkningar på papper eller som e-faktura.

För fjärde året i rad har Posten gett SIFO i uppdrag att intervjua 2 000 svenskar om deras attityder och vanor till fysisk och elektronisk kommunikation. Syftet är att spegla de förändringar som präglar kommunikationssamhället.
 
Av undersökningen framgår att tre av fyra internetanvändare idag betalar räkningen elektroniskt. Däremot vill fler än åtta av tio kunna få sina räkningar fysiskt i postlådan. Endast fyra av tio vill kunna få dem som e-faktura. Men det viktigaste är att få bestämma själv. Sex av tio blir mycket irriterade om företag och myndigheter försöker bestämma hur kommunikation dem emellan ska ske.
 
- Företag måste självklart ständigt söka vägar till ökad rationalisering. Samtidigt är det viktigt att var lyhörd för att förstå olika mottagares behov. En allt för hårdhänt effektivisering kan i slutändan leda till ökade kostnader i form av försämrade relationer och information som inte når fram. Därför är det viktigt för både företag och myndigheter att kunna erbjuda mottagare att själva få välja om de vill ta emot information på papper eller elektroniskt, säger Andreas Falkenmark VD, Posten Meddelande.
 
Andra intressanta resultat som presenteras i rapporten är:
 

Om undersökningen:
Undersökningen bygger på telefonintervjuer med 2 000 privatpersoner i ett riksrepresentativt urval. Intervjuerna genomfördes under perioden 17 till 28 november 2008 av SIFO Research International.
 
Vid frågor kontakta:
Anette Eriksson, pressansvarig Posten Meddelande, tel: 08-781 55 19, e-post: anette.eriksson@posten.se alternativt Posten Medierelationer, tel: 08 - 23 10 10, e-post: press@posten.se
 
Med Postens hjälp kan meddelanden och varor levereras snabbt, säkert och kostnadseffektivt. Vi möjliggör mervärden hos våra kunder genom att kombinera fysiska och elektroniska flöden där Postens tjänster också kan integreras i våra kunders verksamhet. Med över 4 000 serviceställen ger vi daglig service till 4,5 miljoner hushåll och 900 000 företag i Sverige. Varje dag hanterar vi över 20 miljoner försändelser. Med ungefär 30 000 medarbetare och en omsättning på över 30 miljarder kronor är vi en av Sveriges större koncerner. Posten AB (publ) är ett publikt aktiebolag som ägs av svenska staten. Besök oss gärna på www.posten.se

  •        Få storanvändare av e-fakturor - Utvecklingen mot e-fakturor går långsamt. I förra årets undersökning svarade nio procent av internetanvändarna att de får alla eller flertalet av sina räkningar elektroniskt. Denna andel är oförändrad i år.
     
  •        Betalda räkningar sparas - När räkningarna är betalda sparas underlagen. Nio av tio har en rutin för att spara dem. Vanligast är att spara i en pärm.
     
  •        Bättre kontroll, läsbarhet och överskådlighet - Fördelar med att ta emot viktig information på papper är kontroll, läsbarhet och överskådlighet. Fördelar att ta emot den elektroniskt är mindre papper och snabbhet.
     
  •        Medskicket klar favorit - När bank-, försäkrings- och bensinbolagskunder ombeds ge råd till de företag där de är kunder om hur bolagen ska informera och presentera erbjudanden, svarar sju av tio medskick till pappersräkningen. Näst populärast är e-post, som tre av tio föredrar.
     
  •        Räkningen potentiell reklamkanal - Nästan åtta av tio är positiva eller neutrala till att ta emot information eller erbjudanden på samma papper som fakturan.
     
  •        Mail moment viktig vardagsrutin - Nio av tio svenskar går alltid igenom sin post direkt när de kommer hem, något som i anglosaxiska länder ofta kallas för the Mail Moment.
  •  

     

    Nedladdningar


    Senast uppdaterad: 2009-05-05 12:00