Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

PostNord lyssnar – vad säger mottagarna?

En del i vår resa att förbättra kundupplevelsen och göra vardagen lite enklare för våra mottagare.

Vi arbetar ständigt med att förbättra vår verksamhet och mottagarnas feedback är extremt viktig i vår förbättringsresa. Varje gång en person får ett e-handlat paket från oss får de även möjligheten att ge omdömen och återkoppling på leveransen. Den information vi får in analyserar vi och tar actions på. Det kan handla om alltifrån hur vi formulerar oss i våra aviseringar till hur vi kan förbättra våra tjänster och processer. Under 2019 fick vi in cirka två miljoner omdömen. Varenda en är värdefull för oss!

Snittbetyg oktober 2020
I oktober månad landade kundernas snittbetyg på 4,6 på en femgradig skala. Över 250 000 kunder har gett oss ett omdöme under månaden.
Tidsserie PostNord lyssnar, oktober 2020.
Jämförs årets resultat med fjolårets finns en tydlig trend att kundernas snittbetyg av våra leveranser har legat högre under året.

Feedback som vi har fått in

  • Snabbt, utdelning även lördag. Bra att hämta i vårt centrum. Ica och postnord är pålitligt.
  • Jag tycker att mitt närmaste ombud  har fått ett alldeles för stort upptagningsområde. För min del är det 3 km dit. De är dessutom ombud för tre olika företag.  
  • Appen är grym. Min fru ordnade med mobilt bank-id så jag kunde hämta paketet. Killen i kassan scannade QR-koden och jag swipe:ade över till nästa kod. Supersmidigt! 
  • We would like a closer service point!  We don't have a car and its a 4 kilometre walk!
  • Väldigt smidig app och lättförståelig! Det är lätt att spåra sina paket och bra med notiser när paketet är lämnat vid dörren.
  • Hej! Hade beställt leverans hem till dörr mellan 10-14 i onsdags . Jag var hemma hela den tiden, men helt plötsligt fick jag info om att paket inte gick att leverera. Personen som levererar måste väl ändå knacka på el hur fungerar det? Hörde inget.
  • Beställde fyra däck. Fick bara tre stycken levererade i första omgången och fick vänta på det sista.
  • Ingen kritik mot chaufförerna men mot er brist att kommunicera. Ni kan inte skriva försenad leverans sent en kväll och sedan sluta uppdatera informationen. Jag satt vaken till 23:30 och väntade på mitt paket. En notis med information om avbruten leverans hade varit bättre.
  • Detta brev hade mer än väl kunna levererats i vår brevlåda. Det är tyvärr inte första gången detta har hänt med försändelser från detta företaget. 
  • Hur bra som helst vid utlämningen. men riktigt dåligt att det inte delades ut i brevlådan. Den hade kunnat passa i en vanlig brevlåda, men vi har dessutom en extra stor där paketet definitivt hade gått ner.
  • Tack för leveransen i brevlåda/dörren perfekt oavsett pandemi eller normalt samhälle.
  • Jag är så tacksam att posten levererar hem. Tack!

Kommentar från mottagare

Det är mycket bättre än före kritiken. Ni tycks ha lyssnat till kritiken och gör som jag föreslagit. Det är mycket bra att ni har blivit bättre och bättre efter min kritik och synpunkt. Tack - det är så här det ska gå till, men det skulle ha gjorts från första början inte nonchalerats. Fortsätt så här dock så är jag nöjd!

Vad har vi gjort för att förbättra oss?

Vi vill ständigt förbättra oss! Tack vare våra mottagares feedback har vi kunnat genomföra en rad olika förbättringsåtgärder i syfte att öka kundnöjdheten! Våra medarbetare tittar dagligen på vad de kan göra annorlunda och förbättra genom mottagarnas anonyma feedback.

Genom din och andras feedback har vi bland annat

  • sett till att du kan få dina paket utanför din dörr om du skulle vilja
  • sett till att du kan välja var någonstans vi ska leverera dina paket
  • sett till att förenkla informationen om var ditt paket är på väg till dig 
  • sett till att paketen levereras snabbare hem till dig eller till ditt ombud
  • ännu närmre samarbeten med många e-handlare om emballage – allt för att dina varor ska hanteras så säkert och energismart som möjligt
  • ökat flexibiliteten för paketleveranserna – allt för att du ska få välja det alternativ som passar dig bäst
  • satsat än mer på hållbarhet. Vi utbildar bland annat våra chaufförer i bränslesnål körning.

Kontakta oss

Vill du veta mer om vad vi gör för att förbättra mottagarnas upplevelse inom leveransen? Tveka inte att kontakta oss!

PostNord App

För smidigare upplevelse av dina paketleveranser – ladda ner vår prisbelönta app. Där kan du bland annat samla alla dina paket från PostNord, spåra dem och ändra leveranssätt.
Customer service