Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Här pudlar PostNord inför Marcus, 16: ”Vi har inte gjort det vi borde”

När Marcus Wennerlund hämtade ut sitt nyköpta fiskespö på posten var det avbrutet på mitten. Han nekades först ersättning, men nu – ett år senare – kommer PostNord med ett nytt besked.
– Vi har gjort fel. Jag ber verkligen om ursäkt, säger PostNords nye Produktionschef, Mathias Krümmel.

Lyckan var stor när Marcus Wennerlund i maj förra året hittade sina drömmars fiskespö på nätet. Men leveransen försenades, och när fiskespöt – som kostade närmare 4 000 kronor – väl kom fram var det trasigt, avbrutet på mitten. Bedrövad uppmanades Marcus att kontakta PostNords reklamationsavdelning. Men någon ersättning blev det inte – då.

Marcus Wennerlunds fiskespö gick sönder under transport. Det blev ingen ersättning då, men i direktsändning medgav PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel att företaget gjort en felaktig bedömning. Foto: Ola Johansson.
Marcus Wennerlunds fiskespö gick sönder under transport. Det blev ingen ersättning då, men i direktsändning medgav PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel att företaget gjort en felaktig bedömning. Foto: Ola Johansson.

Plötsligt tvådelat

När PostNord i förra veckan besökte Centralen i Stockholm, som en del av sin turné runt i landet, bjöd företaget in Marcus som i direktsändning fick ge osminkad feedback på företagets leveranser.

– Jag beställde ett St Croix-spö. Odelat. När det kom fram var det plötsligt tvådelat. Det var inte riktigt den upplevelse jag hade hoppats på, förklarade Marcus på plats i PostNords tv-studio.

Roboten sorterar 20 000 paket i timmen – följ paketets väg.

Felaktig bedömning

Mathias Krümmel, nytillträdd Produktionschef för PostNord och ansvarig för företagets leveranser, förklarar hur det kunnat gå så snett i just det här fallet:
– Ofta när vi granskar den här typen av case, där säljaren är en privatperson, ser vi att försändelsen inte varit tillräckligt emballerad.
– När jag personligen gick tillbaka och tittade på Marcus fall kunde jag snabbt konstatera att fiskespöet var fullgott emballerat och att handläggaren gjort en felaktig bedömning.

Här får Marcus Wennerlund ersättning för sitt trasiga fiskespö. "Vi gjorde fel", säger PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel. Foto: Ola Johansson.
Här får Marcus Wennerlund ersättning för sitt trasiga fiskespö. "Vi gjorde fel", säger PostNords nya produktionschef Mathias Krümmel. Foto: Ola Johansson.

Ber om ursäkt

I sin första kontakt med PostNord nekades Marcus alltså ersättning. Men i livesändningen från Centralen möttes han av ett annat besked.
– Felet är vårt och vi har dessvärre inte gjort det vi borde, förklarade Mathias Krümmel.
– Jag vill å PostNords vägnar verkligen be om ursäkt för det stök du blivit drabbat av, och överlämna ett presentkort på samma summa som paketets värde. Du har mitt löfte att vi ska göra allt vi kan för att undvika att sådant här händer framöver.

Läs om nystartade Postkommissionen som ska hitta lösningar för framtidens post.

Jobb att göra

För Marcus Wennerlund var ersättningen både välkommen och oväntad.
– Jag hade inte hört av PostNord på ett år, så att jag skulle få ersättning nu hade jag verkligen inte trott, sa han efter sändningen. Att PostNord just nu är ute i landet för att möta kunder öga mot öga ser han som positivt.

– Det är klart att det är bra att PostNord lyssnar och försöker rätta till fel, men hur går det för andra drabbade som inte är med i tv? Där finns förmodligen ett stort jobb att göra.

Reklamation – så funkar det

  • I de flesta fall är det den som har skickat paketet som ska göra reklamationen, eftersom avsändaren har alla inlämningsuppgifter och kvitton.
  • Om en reklamation rör en skada är det däremot bättre att den som tar emot paketet reklamerar, eftersom mottagaren har det skadade godset.
  • När du reklamerar, var noga med att fylla i alla uppgifter som behövs, till exempel kollinummer och en ordentlig beskrivning av innehållet i paketet.
  • Om din reklamation rör ett skadat paket ska du behålla allt emballage och innehåll, så att PostNord vid behov kan besiktiga det. Tänk på att adresskortet ska sitta kvar.
Customer service