Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Så var PostNords besök i Malmö: ”Kan ni fixa studentrabatt på portot?”

PostNord berör. Hela 1 200 Malmöbor tog chansen att träffa företagets ledningsgrupp under besöket på Emporia.
– Som serviceföretag är det viktigt att vi finns på plats och lyssnar, säger Haxhi Restelica på PostNord.

Vad tycker Malmöborna om PostNord?

Det ville PostNord ta reda på, genom att besöka Malmö under den 7 och 8 maj.
Vid Emporias köpcentrum fanns delar PostNords ledning på plats, tillsammans med lokala chefer och medarbetare.
Besöket är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där det hårt kritiserade företaget under våren och försommaren besöker 21 orter runt om i landet – för att lyssna på kundernas synpunkter och besvara frågor.

Hela 1 200 Malmöbor tog chansen att träffa PostNord under de två dagar som den stora PostNord-trailern stod vid Emporia. Foto: Johan Nilsson/TT.
Hela 1 200 Malmöbor tog chansen att träffa PostNord under de två dagar som den stora PostNord-trailern stod vid Emporia. Foto: Johan Nilsson/TT.

Och det är tydligt att PostNord berör. Under de två dagarna Malmö valde hela 1 200 Malmöbor att träffa företaget.
– Vi är ett serviceföretag som har äran att få serva det svenska folket, så är det viktigt att vi är ute och lyssnar på vad folket har att säga, säger Haxhi Restelica, terminalområdeschef på PostNord i Malmö.

Stoppet i Malmö är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 21 orter runtom i Sverige under våren och försommaren. Foto: Johan Nilsson/TT.
Stoppet i Malmö är en del av den stora turnén ”PostNord lyssnar”, där företaget besöker 21 orter runtom i Sverige under våren och försommaren. Foto: Johan Nilsson/TT.

De senaste åren har antalet skickade brev sjunkit drastiskt i Sverige, med drygt hälften sedan år 2000. Samtidigt har antalet e-handlade paket ökat explosionsartat. Detta är två dramatiska förändringar som har tvingat PostNord till en komplex omställning av verksamheten, inte utan svårigheter och kritik från allmänheten.
Men Haxhi Restelica konstaterar att de flesta samtalen i Malmö fördes i en positiv och konstruktiv anda.
– Ja, de flesta vi träffat här i Malmö har varit nöjda. Flera av de som framfört kritik på vår service har inte egna erfarenheter, utan det har handlat om någon som de känner, säger Haxhi Restelica.

Studenten Winta Tesfamariam träffade PostNord i Malmö – och lanserade idén om en studentrabatt.
Studenten Winta Tesfamariam träffade PostNord i Malmö – och lanserade idén om en studentrabatt.

En av de många Malmöbor som träffade PostNord var Winta Tesfamariam, 22. Hon är student vid Malmö Universitet och valde att lyfta ett önskemål kopplat till sina studier.
– Det skulle inte skada med rabatter på portot för oss studenter. Det är mycket studentlitteratur som ska skickas fram och tillbaka, böcker som ska lånas från alla möjliga bibliotek. Det hade varit en fin gest mot alla oss som pluggar, säger hon.

När PostNord lämnade ett Malmö som badade i försommarsol, tog PostNords stora trailer sikte på Lund – för nya möten och diskussioner.

PostNord svarar på frågor i Malmö

PostNords VD Annemarie Gardshol var på plats i Malmö för att träffa kunder och lyssna på deras synpunkter och frågor. ”Med den här turnén vill vi visa att vi är närvarande i hela Sverige och att vi tar kritiken på allvar”, säger hon. Foto: Johan Nilsson/TT.
PostNords VD Annemarie Gardshol var på plats i Malmö för att träffa kunder och lyssna på deras synpunkter och frågor. ”Med den här turnén vill vi visa att vi är närvarande i hela Sverige och att vi tar kritiken på allvar”, säger hon. Foto: Johan Nilsson/TT.
Customer service