Kvalitet November 2019

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

”Kötiderna för att lämna en synpunkt på telefon har förbättrats”

Läs verksamhetschefens kommentar till kvaliteten i november nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

Andel mottagna försändelser som delats ut senast inom 2 dagar
November 2019 98,21 %
November 2018 98,77 %

Kundsynpunkter till PostNord under november 2019

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 125 635 000 försändelser under november. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 1 minuter och 22 sekunder.

Brevförsändelser Felutdelad Försenad Saknad Övrigt Totalt Promille av totalt skickat
Nvember 2019 1 589 78 120 2 003 3 790
0,03
PostNord 948 56 88 1 418 2 510  
Annan postoperatör 2 0 0 3 5  
Oklart 639 22 32 582 1 275  
November 2018 1 879 93 66 2 147 4 185 0,03

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

Andel paket som kom fram i tid
November 2019 97,22 %
November 2018 91,62 %

Månadens kvalitetskommentar

Paketkvaliteten sjunker något jämfört med förra månaden men förbättras avsevärt jämfört med november i fjol. En del av förbättringen beror på att Black Friday ifjol inföll en vecka tidigare än i år, och att det därmed var ett extremt tryck under sista veckan i november. Högt tryck och många paket gör systemet sårbart för störningar. Därför känns det tryggt inför årets Black Friday och jul att kvaliteten har varit stabil under hösten.

November är den första vintermånaden, och med vintern kommer också trafikstörningar. Årets november har innehållit förhållandevis få sådan störningar, även om det varit rejält halt vid några tillfällen, både i norr och i söder. Vid sådana tillfällen gäller det för alla oss som jobbar i trafiken att ta det lugnt och hela tiden överväga risker. Medarbetarnas säkerhet går alltid först, men det är ändå ovanligt att trafik helt stoppas. Med sunt förnuft och bra utrustning kommer man en bra bit.

Kundsynpunkterna var också färre i november i år än i november ifjol. Kötiderna för att lämna en synpunkt på telefon har förbättrats och det är fint att se att det arbete som gjorts under hösten med att ta in och utbilda fler medarbetare nu ger avtryck. December är förstås en månad med väldigt mycket paket, och fler paket brukar ge fler frågor. Kundservice har extra öppet fram till jul, och du kan ringa mellan klockan 8 och 19 på vardagar och mellan klockan 9 och 15 på lördagar. Mejlhanteringen är öppen på vardagar mellan klockan 6 och 22.30. 

Kom ihåg att du kan söka efter försändelser själv via postnord.se. Men PostNords app kan du följa dina försändelser, få aviseringar direkt i telefonen och snabba upp uthämtningen genom att identifiera dig med bank-ID. Du kan också smidigt låta någon annan hämta ditt paket genom att använda appen. Har du den inte redan kan du ladda ner den här.

När det här skrivs är vi halvvägs mot jul, och finalen på PostNordåret. Det är en hektisk och rolig tid, och jag vet att alla medarbetare är extra taggade för att leverera julkort och klappar i tid till julafton. Vi på PostNord önskar alla våra kunder och mottagare en god jul!

Mathias Krümmel, chef Produktion i PostNord Sverige

Ladda ner appen

Vår app hjälper dig att hålla reda på dina paket.

Ladda ner appen till iPhone

Ladda ner appen till Android

  • Senaste månadens kvalitetssiffror

    Ta del av den senaste månadens kvalitetssiffror för brev och paket.

    Till senaste siffrorna

  • Tidigare kvalitetssiffror

    Ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket från 2016 och framåt.

    Månadsvisa kvalitetssiffror

  • Leveranskvalitet

    Vi följer upp den tekniska leveranskvaliteten för brev och ODR (oadresserad reklam) med de statistiska mätinstrumenten SWEX (inrikes) och UNEX (utrikes).

    Vi presenterar de senaste mätningarna