Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Kvalitet november 2018

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

November 2018

”Paketrekord efter Black Friday.”

Läs verksamhetschefens kommentar till kvaliteten i november nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

 

​​Andel mottagna försändelser som utdelats senast inom 2 dagar

November 2018

98,77 %
Oktober 201898,94 %

Kundsynpunkter till PostNord under november 2018

Totalt skickades 135 467 000 
försändelser under november.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 135 467 000 försändelser under november. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 2 minuter och 42 sekunder.

Antal syn-punkter till kundserviceFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

November totalt
1 879
9366
2 147
4 185
0,03
PostNord1 0985847

1 473

2 676
 
Annan postoperatör100

2

3 
Oklart7803519

672

1 506 
Oktober totalt1 83611767

2 043

4 0630,03

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

​​Andel paket som kom fram i tid

November 2018

91,62 %

Oktober 2018

95,65 %

Månadens kvalitetskommentar

November innehåller årets shoppinghelg, Black Friday, som i många fall blir Black Weekend eller Black Week. Då rear e-handlare, och många passar på att göra fynd. Under årets Black Fridag, den 23 november, handlade svenskarna för smått otroliga 6,7 miljarder kronor. Det var en ökning med 27 procent jämfört med Black Friday 2017.

Det här märks förstås i mängden paket hos PostNord. Under tisdagen efter fredagen slogs paketrekord med 703 000 paket på ett dygn. Det tidigare rekordet från 2017 låg på 583 000 paket under ett dygn.

PostNord hade rustat inför helgen. Extra personal, extra transporter och extra öppet på paketterminalerna skapade förutsättningar för att hantera anstormningen. Alla gjorde sitt yttersta och ansträngningarna räckte långt. Med de extremt höga volymerna var det ändå oundvikligt att en del paket försenades ett dygn, vilket speglas i kvalitetssiffran för november. Jämfört med samma period förra året ser det ändå mycket bra ut, och jag är stolt över hur vi tillsammans tog hand om svenskarnas rea-fynd.

Nu laddar vi för årets andra stora paketfest. Julklapparna ska fram i god tid till tomtens ankomst och julkorten ska nå sina mottagare med önskan om en god jul. Jag vill passa på att tacka alla medarbetare för ett fantastiskt jobb under hela högsäsongen. En god jul önskar jag er alla!

Mathias Krümmel, chef Produktion PostNord Sverige

Customer service