Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Kvalitet

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

November 2019

”Kötiderna för att lämna en synpunkt på telefon har förbättrats”

Läs verksamhetschefens kommentar till kvaliteten i november nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

 

​​Andel mottagna försändelser som utdelats senast inom 2 dagar

November 2019

98,21 %
November 201898,77 %

Kundsynpunkter till PostNord under november 2019

Totalt skickades 125 635 000
försändelser under november.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 125 635 000 försändelser under november. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 1 minuter och 22 sekunder.

BrevförsändelserFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

November 2019
1 589
78120
2 003
3 790
0,03
PostNord9485688

1 418

2 510
 
Annan postoperatör20035 
Oklart6392232

582

1 275 
November 20181 8799366

2 147

4 185
0,03

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

​​Andel paket som kom fram i tid

November 2019

97,22 %

November 2018

91,62 %

Månadens kvalitetskommentar

Paketkvaliteten sjunker något jämfört med förra månaden men förbättras avsevärt jämfört med november i fjol. En del av förbättringen beror på att Black Friday ifjol inföll en vecka tidigare än i år, och att det därmed var ett extremt tryck under sista veckan i november. Högt tryck och många paket gör systemet sårbart för störningar. Därför känns det tryggt inför årets Black Friday och jul att kvaliteten har varit stabil under hösten.

November är den första vintermånaden, och med vintern kommer också trafikstörningar. Årets november har innehållit förhållandevis få sådan störningar, även om det varit rejält halt vid några tillfällen, både i norr och i söder. Vid sådana tillfällen gäller det för alla oss som jobbar i trafiken att ta det lugnt och hela tiden överväga risker. Medarbetarnas säkerhet går alltid först, men det är ändå ovanligt att trafik helt stoppas. Med sunt förnuft och bra utrustning kommer man en bra bit.

Kundsynpunkterna var också färre i november i år än i november ifjol. Kötiderna för att lämna en synpunkt på telefon har förbättrats och det är fint att se att det arbete som gjorts under hösten med att ta in och utbilda fler medarbetare nu ger avtryck. December är förstås en månad med väldigt mycket paket, och fler paket brukar ge fler frågor. Kundservice har extra öppet fram till jul, och du kan ringa mellan klockan 8 och 19 på vardagar och mellan klockan 9 och 15 på lördagar. Mejlhanteringen är öppen på vardagar mellan klockan 6 och 22.30.

Kom ihåg att du kan söka efter försändelser själv via postnord.se. Men PostNords app kan du följa dina försändelser, få aviseringar direkt i telefonen och snabba upp uthämtningen genom att identifiera dig med bank-ID. Du kan också smidigt låta någon annan hämta ditt paket genom att använda appen. Har du den inte redan kan du ladda ner den här.

När det här skrivs är vi halvvägs mot jul, och finalen på PostNordåret. Det är en hektisk och rolig tid, och jag vet att alla medarbetare är extra taggade för att leverera julkort och klappar i tid till julafton. Vi på PostNord önskar alla våra kunder och mottagare en god jul!

Mathias Krümmel, chef Produktion i PostNord Sverige

Customer service