PostNords kvalitetssiffror månad för månad

Kvalitet

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Oktober 2021

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

Andel mottagna försändelser som delats ut senast inom 2 dagar
Oktober 2021 99,32%
Oktober 2020 98,81%

 

Kundsynpunkter till PostNord under oktober 2021

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 99 052 000 försändelser under oktober. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 1 minuter och 21 sekunder.

Brevförsändelser Felutdelad Försenad Saknad Övrigt Totalt Promille av totalt skickat
Oktober 2021 950 23 288 966
2 227 0,02
PostNord 585 12 141 671 1 409
 
Annan postoperatör 1 0 0 1 2  
Oklart 364 11 147 294 816  
Oktober 2020 1 350 73 89 1 659
3 171
0,03


I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

Andel paket som kom fram i tid
Oktober 2021 96,51 %
Oktober 2020 95,62 %

PostNord lyssnar – vad säger mottagarna?

En del i vår resa att förbättra kundupplevelsen och göra vardagen lite enklare för våra mottagare.

Leveranskvalitet

Vi följer upp den tekniska leveranskvaliteten för brev och ODR (oadresserad reklam) med de statistiska mätinstrumenten SWEX (inrikes) och UNEX (utrikes).

Tidigare kvalitetssiffror

Ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket.

Reklamationer och kundsynpunkter

Varje år redovisar PostNord statistik över reklamationer och kundsynpunkter.