Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Kvalitet

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Juli 2019

”Stabil kvalitet inom både brev- och paketverksamheten.”

Läs verksamhetschefens kommentar till kvaliteten i juli nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

 

​​Andel mottagna försändelser som utdelats senast inom 2 dagar

Juli 2019

96,95 %
Juli 201898,10 %

Kundsynpunkter till PostNord under juli 2019

Totalt skickades 88 999 000
försändelser under juli.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 88 999 000 försändelser under juli. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 15 minuter och 59 sekunder.

BrevförsändelserFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

Juli 2019
1 573
105110
2 713
4 501
0,05
PostNord8455856

1 050

2 707
 
Annan postoperatör901530 
Oklart7194753

667

1 764 
Juli 20191 353115254

 

3 831
0,04

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

​​Andel paket som kom fram i tid

Juli 2019

96,97 %

Juli 2018

96,29 %

Månadens kvalitetskommentar

Även om industrisemestern, som i stort sett stängde sommarsverige under många år, inte längre har samma betydelse är juli fortfarande semestermånaden framför andra. Det syns i PostNords system också. Under första veckan i juli börjar paketmängderna minska, och mot slutet av månaden kan antalet paket vara bara drygt hälften av en rushig dag i november.

Det är förstås en utmaning att sätta upp ett system som kan anpassas till stora svängningar i volymer. Vid varje tidpunkt ska det finnas rätt antal människor på rätt plats, rätt antal chaufförer och lastbilar för att transportera paketen och rätt mängd paket på rätt ställe i processen.  Mycket ska klaffa för att det ska fungera, och tack vare alla duktiga medarbetare snurrar systemet varje dag, sommar som vinter.

Paketkvaliteten under juli har varit stabil och är bättre än både föregående månad och motsvarande månad förra året.

Brevkvaliteten ligger stabilt på en nivå en bit över lagkravet, vilket känns bra. Naturligtvis är varje brev som inte kommer fram som förväntat något av ett misslyckande, och något vi jobbar varje dag för att minimera.

Med färre paket i systemet blir det också färre frågor till kundservice, vilket i kombination med att den nya personal som tagits in nu är varma i kläderna har bidragit till att korta väntetiderna för att komma fram på telefon.

I augusti kommer många tillbaka från sina semestrar, och Sverige rullar igång igen. Jag hoppas att alla haft den sorts semester ni önskat er. Välkomna tillbaka till en spännande höst!

Mathias Krümmel, chef Produktion PostNord Sverige

Customer service