Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
PostNordbil på landsbygden
PostNords kvalitetssiffror månad för månad

Kvalitet

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Augusti 2020

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

 

​​Andel mottagna försändelser som utdelats senast inom 2 dagar

Augusti 2020

98,95 %

Augusti 2019

97,42 %

Kundsynpunkter till PostNord under augusti 2020

Totalt skickades 96 013 000försändelser under augusti.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 96 013 000 försändelser under augusti. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 7 minuter och 57 sekunder.

BrevförsändelserFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

Augusti 2020
1 183
47741 678
2 982
0,03
PostNord7283245

1 184

 1 989 
Annan postoperatör00022 
Oklart4551529

492

991 
Augusti20191 341
10069

2 398

3 908
0,04

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

​​Andel paket som kom fram i tid

Augusti 2020

96,29 %

Augusti2019

96,64 %

Tidigare kvalitetssiffror

Ta del av PostNords månatliga kvalitetssiffror för brev och paket från 2016 och framåt.

Leveranskvalitet

Vi följer upp den tekniska leveranskvaliteten för brev och ODR (oadresserad reklam) med de statistiska mätinstrumenten SWEX (inrikes) och UNEX (utrikes).

Customer service