Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
PostNordbil på landsbygden
PostNords kvalitetssiffror månad för månad

Kvalitet

Här kan du ta del av PostNords månadsvisa kvalitetssiffror för utdelningen av brev och paket. Du hittar också information om kundsynpunkter och kommentarer om sådant som påverkar vår kvalitet.

Maj 2020

"Stabil brevkvalitet trots utmaningar."

Läs verksamhetschefens kommentar till kvaliteten i maj nedan.

Brevkvalitet

Brevkvaliteten i PostNord Sverige mäts enligt europeisk standard och av en utomstående part, Kantar Sifo. Ett stort antal testbrev förses varje år med så kallade transpondrar, som gör att man kan följa försändelsens rörelser i brevnätet. Utsedda personer registrerar när breven postas och delas ut. Kantar sammanställer och redovisar mätningarna till PostNord.

 

​​Andel mottagna försändelser som utdelats senast inom 2 dagar

Maj 2020

98,75 %
Maj201997,95 %

Kundsynpunkter till PostNord under maj 2020

Totalt skickades 98 792 000
försändelser under maj.

Varje månad hör våra kunder av sig med synpunkter på vårt arbete. Det kan vara frågor, beröm eller klagomål.

I tabellen nedan visas antalet inkomna klagomål om brev och små paket under månaden. Totalt skickades 98 792 000 försändelser under maj. Svarstiden för att lämna en synpunkt hos kundservice var i genomsnitt 5 minuter.

BrevförsändelserFelutdeladFörsenadSaknadÖvrigtTotalt

Promille av totalt
skickat​

Maj 2020
1 120
35124
1 516
2 795
0,03
PostNord7211996

1 131

1 967
 
Annan postoperatör40015 
Oklart3951628

384

823 
Maj20191 392
91116

1 909

3 508
0,03

I dag finns det fler aktörer än PostNord som levererar post till privatpersoner. Som mottagare kan det vara svårt att avgöra vem som delat ut ett brev, och synpunkterna kan därför avse post som hanterats av en annan aktör. Observera att en saknad eller försenad försändelse kan komma tillrätta efter att synpunkten har lämnats.

Paketkvalitet

Siffrorna i tabellen gäller pakettjänster som främst används av privatpersoner. Från och med 2018 mäter PostNord paketkvaliteten på samma sätt i hela koncernen. Det innebär att de siffror som publicerats för PostNord Sverige under tidigare år inte är helt jämförbara med de senare mätningarna.

​​Andel paket som kom fram i tid

Maj 2020

94,27 %

Maj2019

94,93 %

Månadens kvalitetskommentar

Maj månad bjöd på en fortsatt kall vår och en annorlunda vardag i pandemins skugga. Jag är stolt över att vi trots bitvis ansträngt läge fortsätter att hålla en hög och jämn brevkvalitet. Den här månadens siffror hamnar till och med en bra bit över motsvarande månad förra året.

Under hela våren har vi också sett en stadig ökning av paketvolymerna, och en stor ökning av mottagare som väljer hemleverans av sitt paket. Många paket är alltid lite av en utmaning, men en rolig sådan. Kvaliteten sjönk något under maj jämfört med förra året, något som delvis beror just på att det är många paket i systemet på samma gång. Samtidigt får vi mycket positiv feedback från mottagarna via appen, och det är mitt intryck att många uppskattar vårt arbete och har förståelse för den situation hela Sverige befinner sig i. Det gör oss på PostNord glada och ännu mer motiverade att fortsätta jobba för att ständigt bli bättre.

Många paket leder också till att många har frågor om sina leveranser. I kombination med att även personalen på kundservice har haft högre sjukfrånvaro än normalt har det tyvärr lett till något längre svarstider i kundservice telefoner. Jag vill passa på att tipsa om att man kan hitta mycket information om sin leverans i appen eller via postnord.se.

Nu står sommaren för dörren och många längtar efter en välförtjänt semester. Hos PostNord måste maskineriet snurra som vanligt oavsett vilken tid på året det är. Vi är glada att välkomna omkring tolvhundra semestervikarier över hela landet som ser till att PostNord fortsätter att göra vardagen lättare för alla som bor och verkar i Sverige.

Mathias Krümmel, chef Produktion i PostNord Sverige

Tidigare kvalitetssiffror

Ta del av PostNords månatliga kvalitetssiffror för brev och paket från 2016 och framåt.

Leveranskvalitet

Vi följer upp den tekniska leveranskvaliteten för brev och ODR (oadresserad reklam) med de statistiska mätinstrumenten SWEX (inrikes) och UNEX (utrikes).

Customer service