Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Mathias Krümmel, chef för eCom and Logistics, PostNord.
Black Friday

Så jobbar PostNord med rekordvolymerna

Mer personal, utökade hemleveranser och fler ombud. PostNord har lagt in en extra växel för att klara rekordvolymerna efter Black Friday. Förstärkningen fortsätter ända fram till julafton.

Det är två år sedan Black Friday slog igenom på allvar i Sverige. Då ökade paketvolymerna plötsligt med 51 procent jämfört med året innan. 2019 års statistik visar att trenden fortsätter. Måndagen efter den stora reahelgen slogs ett nytt paketrekord när över en miljon e-handlade försändelser passerade PostNords terminaler under ett dygn.

Men PostNord är mer än redo tack vare årets satsningar på söndagsortering av paket, utökade hemleveranser, 100 nya postombud och 60 tillfälliga julombud. De nya paketterminalerna i Örebro och Växjö har kunnat svälja stora volymer, och ett gott samarbete med de stora e-handelsföretagen har resulterat i säkra prognoser.
– Den här gången är vi verkligen förberedda till tänderna. Jag vågar påstå att vi har en bättre kvalitet i dag än vi haft på kanske tio år. Men för att vi ska excellera måste vi fokusera på detaljerna, som att scanna alla paket och se till att alla hemleveranser når mottagarna, säger Mathias Krümmel, chef för produktion på PostNord.

Årets Black Friday slog rekord med över en miljon försändelser på ett dygn. Foto: Kristina Sahlén
Årets Black Friday slog rekord med över en miljon försändelser på ett dygn. Foto: Kristina Sahlén

Började i somras

Det höga trycket i verksamheten är påtagligt på Veddestaterminalen utanför Stockholm. Normalt sett arbetar 450 personer här, men fram till jul är personalstyrkan förstärkt med ett 40-tal medarbetare per skift. Terminalen är fullsmockad av paket i alla möjliga storlekar. Från platta kuvert med sminkprodukter som går ner i en vanlig postlåda till stora kartonger med vitvaror och elektronik. Årets trend tycks vara stora tv-apparater som strömmat in till terminalen i en omfattning medarbetarna aldrig varit med om tidigare.

– Här började vi planera för Black Friday redan före sommaren och vi har gjort veckovisa avstämningar med e-handlarna för att hela tiden kunna justera våra prognoser, säger terminalchefen Piotr Jagiello.
Dagarna innan Black Friday pratades det mycket på terminalen om den kommande anstormningen, men enligt Piotr Jagiello inte på grund av oro utan snarare engagemang. Gruppledaren Claes Fröberg jobbade själv under de kritiska dygnen.
– Stämningen på terminalen är väldigt god. Alla har varit taggade och ställt in sig mentalt på att det kommer att bli mycket att göra, säger han.
Trots att det var fullt upp på jobbet hann Claes Fröberg göra ett eget Black Friday-fynd:
– Jag beställde en ”smart watch” på fredagen som jag kunde hämta ut redan dagen efter.

Hittills har allt gått enligt plan”, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord, om årets Black Friday. Foto: Kristina Sahlén.
Hittills har allt gått enligt plan”, säger Mathias Krümmel, chef för Produktion på PostNord, om årets Black Friday. Foto: Kristina Sahlén.

Tuffaste perioden

Allt som allt landade årets svenska Black Friday-handel landade på 7,1 miljarder kronor vilket är 300 miljoner mer än i fjol. Drygt var tredje svensk passade på att fynda och mer än hälften handlade på nätet. I snitt shoppade svensken för 2 980 kronor, mest kläder, hemelektronik och skönhetsprodukter.
Nu väntas paketvolymerna sjunka något, för att sedan vända uppåt igen. Inte minst veckan före jul.
– Det kommer att bli vår tuffaste period, men vi känner oss väl förberedda. Jag är så stolt över de insatser våra medarbetare gjort hittills. Jag har själv varit ute i verksamheten och sett engagemanget. De vet att nu är det ända in i kaklet som gäller.

Fakta

Black Friday 2019 i siffror
  • Under Black Friday-dygnet reashoppade svenskarna för 7,1 miljarder kronor.
  • Natten till den 3 december slog PostNord paketrekord för ett enskilt dygn: 728 000 paket och 285 000 varubrev passerade genom terminalerna. Sammanlagt över en miljon försändelser.
  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 980 kronor.
  • 30 procent shoppade enbart i fysiska butiker.
  • 53 procent handlade bara på nätet.
  • 16 procent handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (43 procent), hemelektronik (32 procent), skönhet/hälsa (24 procent) och media (17 procent).
  • 10 procent handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 446 kronor per person.
Customer service