Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Vad tycker svenskarna om sina e-handelsleveranser?

Framtidens e-handel är redan här. Vad sägs om att få paketet levererat till hemmet innanför dörren? Eller att det ställs bakom huset när du inte är hemma?

Många handlar på nätet för att det är bekvämt. Men det kan ändå kännas segt att behöva gå och hämta ut paket, eller sitta hemma och vänta på en leverans som kanske kommer inom fyra timmar. Nu finns det alternativ, och fler är på gång. 

Ett område som utvecklats är hemleveranser. Tack vare vår nya tjänst FlexChange kan företag nu erbjuda sina kunder att själva välja dag och tid för leverans, och ändra sig om det behövs. Den som inte kan vara hemma kan ge chauffören instruktioner om att ställa paketet på en viss plats, till exempel bakom huset, eller tala om att någon annan ska ta emot det. Det går också att ändra sig och få paketet till ett postombud i stället – så länge det inte är för tungt.

I framtiden kommer valmöjligheterna bli ännu fler. Redan i dag görs försök med varuboxar i flerfamiljshus, och med matleveranser där chauffören ställer in varorna i kylskåpet – även när mottagaren inte är hemma.

Rapporten E-barometern visar att 94 procent av konsumenterna är nöjda med sin senaste e-handelsleverans från PostNord och att åtta av tio tycker det är viktigt att få välja hur leveransen ska ske. Var femte väljer en annan e-handlare om de inte får leveransen som de vill.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.

Customer service