Vanliga frågor och svar om moms på Kinapaket
- För försändelser med ett deklarerat värde under 1 600 kronor blir avgiften i normalfallet 75 kronor inklusive moms. Avgiften ska täcka PostNords kostnader för att utföra momsdeklarationen.
- För försändelser med ett deklarerat värde på 1 600 kronor eller högre kvarstår den nuvarande avgiften på 125 kronor inklusive moms, som utöver kostnaden för att hantera moms även ska täcka kostnaden för tulldeklarationen.
Utöver avgiften ska även momsen, i normalfallet 25 procent av försändelsens värde inklusive eventuella fraktkostnader, betalas.
När man beställer vissa varor, så kallade restriktionsvaror (exempelvis kosttillskott), måste tulldeklaration upprättas även om värdet är under 1 500 kronor, och då är PostNords avgift 125 kronor.
För gåvor som skickas mellan privatpersoner finns ett annat regelverk som inte förändras. Där är gränsen 1 600 kronor i dag, dvs. gåvor med ett deklarerat värde under 1 600 kronor kommer ej att moms- eller avgiftsbeläggas. Det måste dock framgå i tulldokumentationen att det är en gåva från en privatperson.
I media har diskussionen framförallt gällt varor från Kina, och den absoluta merparten av alla försändelser kommer just från Kina. Men den här avgiften kommer att tas ut på alla varor som handlas från tredjeland, dvs. utanför EU:s tullunion där moms inte redan är betald.
Det kan finnas olika förklaringar. En försändelse som har hamnat på ett utlämningsställe ligger där mellan 14 och 30 dagar beroende på vilken tjänst den skickats med i avvaktan på utlämning. Om den inte hämtas ut under denna tid returneras den till det avsändande landets postoperatör. En annan förklaring till att försändelser returneras är brister i tulldeklarationen, se svar nedan.
Enligt internationellt regelverk måste korrekt tulldokumentation medfölja alla försändelser med kommersiellt innehåll som anländer utifrån EU:s tullunion. Exempelvis ska uppgifter om ursprungsland, innehållsbeskrivning och varornas värde finnas angivna på tulldokumentet.
I de fall dokumentationen är bristfällig går inte tulldeklaration att utföras, och försändelsen returneras då till det avsändande landets postoperatör med förklaringen att tulldokumenten saknat rätt information.
Om försändelsen är internationellt spårbar kommer du kunna se att brevet returnerats. Vår kundservice kan i dessa fall hjälpa dig att se orsaken till returen. Om avsändaren skickat försändelsen med en tjänst inte går att spåra kommer vi däremot dessvärre inte kunna se returorsaken eller lämna fler uppgifter om den försändelse du väntar på.
Då påverkas du inte. Handlar du som konsument på nätet från ett EU-land betalar du antingen svensk moms eller moms i det landet där e-handeln är registrerad (beroende på e-handlarens omsättning på handel med Sverige). Oavsett vilket utförs ingen moms- eller tulldeklaration vid gränsen och ingen avgift tas ut.
I väntan på att momsen och avgiften betalas lagras försändelsen. Om avgiften ej betalas in kommer försändelsen att skickas tillbaka till avsändaren. Samtidigt kommer begäran om inbetalning av moms och momsdeklarationsavgiften att annulleras. Man riskerar således inte att få dröjsmålsränta, påminnelseavgifter, inkassokrav eller liknande om man väljer att inte betala.
Den som utför en moms- och/eller tulldeklaration utför en tjänst, något som kostar pengar. Kostnaderna består av lön och skatter, teknisk utrustning, lokaler för de anställda, utrymme för att lagra försändelser i avvaktan på betalning etc. Allt detta kostar pengar som PostNord måste få kompensation för. Det kan i sammanhanget påpekas att den här förändringen innebär en sänkning av avgiften för försändelser med ett deklarerat värde på mellan cirka 220 kronor (22 euro) och 1 500 kronor.
Eftersom försändelserna kommer att lagras i avvaktan på att betalning sker är det ofrånkomligen så att det i normalfallet kommer att längre tid för försändelserna att komma fram. Försändelser utan värde, exempelvis vanliga brev, ska delas ut direkt och i normalfallet kommer ingen försening att drabba dessa försändelser.
Vid e-handel utanför EU gäller det konsumentskydd som finns i det land där webbutiken är baserad, alternativt garanti som säljaren självmant åtar sig. Det är därför alltid viktigt att noggrant undersöka vilka villkor som gäller, framförallt när man handlar från länder utanför EU.
I vissa fall har avsändaren t ex angett 30 dagars ångerrätt från leverans, dvs. från den dag som man mottager varan, och därmed kommer inte eventuell lagringstid att påverka denna tidsfrist. Det är dock importörens eget ansvar att undersöka vilka villkor som gäller för varje enskilt inköp.
Från det att du har fått en avisering har du minst 14 dagar på dig att betala.
I normalfallet ska kommersiella försändelser med ett deklarerat varuvärde under 1 600 kronor momsbeläggas, men du behöver inte betala tull.
PostNords momshanteringsavgift är i dessa fall 75 kronor, inklusive moms. Men för vissa varor, exempelvis kosttillskott, finns särskilda regler som gör att tull ska betalas även om värdet är under 1 600 kronor. I dessa fall måste PostNord upprätta både en moms- och en tulldeklaration. Avgiften för denna hantering är 125 kr inklusive moms. Läs mer på Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av särskilda regler.
För vissa varor, exempelvis kosttillskott, finns särskilda regler som gör att tull ska betalas även om värdet är under 1 500 kronor. I dessa fall måste PostNord upprätta både en moms- och en tulldeklaration. Avgiften för denna hantering är 125 kr inklusive moms. Läs mer på Tullverkets webbplats om vilka varor som omfattas av särskilda regler.
En försändelse med ursprung utanför EU:s tullunion kan ankomma till Sverige med ett annat EU-land som avsändare genom så kallad transitering. En vara som ankommer till Sverige på det här sättet har inte genomgått förtullning enligt gällande EU-rätt vid ankomst till EU, utan ska istället förtullas när det kommer till destinationslandet. PostNord ska i dessa fall därför hantera varan som om den kommer direkt utifrån EU:s tullunion, och upprätta en momsdeklaration, samt en tulldeklaration när regelverket kräver det.
Om din vara däremot har sitt ursprung i ett EU-land eller om försändelsen redan har genomgått en korrekt förtullning vid ankomst till EU, har det blivit fel och du ombeds då ta kontakt med vår kundservice.
Det finns olika tjänster för brev i de internationella flödena. När PostNord tar emot försändelser som går som brev kan de vara exempelvis expressbrev, rekommenderade brev eller oregistrerade vanliga brev. De brev som är oregistrerade är billigast att skicka, men det innebär också att de saknar spårbarhet. När en oregistrerad försändelse anländer till Sverige saknar den normalt en unik streckkod vilken gör försändelsen ospårbar. Dock förekommer det från olika e-handelsplattformar att försändelsen har en streckkod som gör att den framstår som spårbar. PostNord använder sig inte av denna streckkod då den inte följer internationella standarder för hur de ska utformas och framför allt inte är garanterat unik.
För att ändå kunna hantera dessa importförsändelser måste PostNord därför ge dessa försändelser ett nytt kolli-ID. Vill man ha bättre spårbarhet kan man när det är möjligt, använda frakttjänster som är spårbara, som express eller rekommenderade brev.
Om du fått en avi eller sms med information om att betala en importavgift men inte vet med dig att du beställt något behöver du inte betala avgiften. Notera dock att gåvor i vissa fall behöver momsdeklareras. Den avisering som du har fått kan alltså gälla en gåva som någon har skickat till dig utifrån EU:s tullunion. Du kan läsa mer om att ta emot gåvor på Tullverkets webbplats.
Om avgiften inte betalas så kommer försändelsen att returneras till avsändaren när liggetiden har gått ut och avgiften annulleras.
PostNord har ett avtal med Wish som gäller för alla beställningar som läggs efter den 14 juni klockan 18.00. Det innebär att momsen hanteras redan vid köptillfället för beställningar under 1 500 kronor och för varor som inte är så kallade restriktionsvaror (ex. kosttillskott). Eftersom momsen redan är hanterad när försändelsen anländer till Sverige behöver du i dessa fall inte betala moms eller andra avgifter utan du kommer att få varan direkt efter att Tullverket har godkänt införtullningen. Detta avtal gäller i dagsläget endast för Wish men PostNord välkomnar att fler e-handelsaktörer ansluter sig till den här lösningen. Läs mer om avtalet med Wish.