Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Retail Day

Vad roligt att ni var så många som hängde med oss under en spännande förmiddag i e-handelns tecken. Här kan du se sändningen i efterhand och djupdyka i vår rapport E-barometern årsrapport.

Den 20 februari sände vi branschens stora e-handelsevent Retail Day, som gav dig insikter från E-barometerns årsrapport – hur e-handels har utvecklats under 2023.  
  
Under sändningen bjöds det på intressanta samtal, färska analyser och insikter på temat: E-handelskartan ritas om och tillväxten tar fart.  
 
Det bjöds på insiktsfulla diskussioner om: Hur ska e-handlare navigera i den disruptiva tid vi befinner oss i. Vi spår att e-handeln har kommit ur sin kris och är på väg in i en helt ny skepnad. De närmaste 5–7 åren rustar branschen för en kraftig tillväxt och ökade paketvolymer. Det innebär stora förändringar för samhällen, städer, och branschen. Men även om förutsättningarna för tillväxt finns för dig som e-handelsföretag, är konkurrensen tuffare än någonsin.   
  
En fullmatad förmiddag som gav värdefulla insikter om e-handel – som vi hoppas kan stärka din affär. Titta gärna på sändningen, och ladda hem E-barometern.  
  
Med oss i studion gästade aktuella personer som Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea, Gustav Hasselgren, vd Apohem, Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef Lyko, och Björn Thorngren, vd Meds.  

Se sändningen

Video

Program Retail Day

Tema: E-handelskartan ritas om och tillväxten tar fart

Intro

Inledande samtal med Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket på PostNord 

Medverkande:  

  • Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord  
  • Ellinor Persson, programledare  
Block 1: Hur har e-handeln utvecklats under 2023?

Vi presenterar e-handelns utveckling i Sverige och de viktigaste insikterna från E-barometerns årsrapport 2023.

Medverkande:  

  • Jan Jakobsson, chef digital partner, affärsområde paket, PostNord  
  • Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert och poddare 
Block 2: E-handelns nya spelplan i Sverige och världen

E-handelns nya spelplan i Sverige och världen  

Den fjärde industriella revolutionen 

Medverkande:  

  • Robin Teigland, ekonomiprofessor och forskare, Chalmers tekniska högskola 

Framtidsspaning: 2030 – året då e-handeln blir större än butikshandeln?

Medverkande:   

  • Emma Hernell, vd, HUI  
  • Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord  
  • Johan Munck, vd, Polarn O. Pyret  

En hållbar e-handelsomställning – nya lagförslag ställer nya krav

Medverkande:

  • Rebecka Berntsson, Public Policy Manager Nordics, Amazon  
  • Erika Svensson, hållbarhetschef, Apotea 
  • Tom Thörnblom, kommunikations- och hållbarhetschef, Lyko  
  • Jakob Nordfeldt, vd, Skrym  
  • Josephine Darlington, programansvarig, ASTER – Alliance for Sustainable E-commerce  
  • Naznoush Habashian, hållbarhetschef PostNord 
Block 3: Lönsam tillväxt med disruptiva strategier

Apotek och Skönhet – faktorerna bakom succén?   

Medverkande:  

  • Gustav Hasselgren, vd, Apohem  
  • Björn Thorngren, vd, Meds 
  • Jonas Häggvist, vd, Parfym.se   

Cirkulär handel – en affärsmodell i expansiv tillväxt

Medverkande:  

  • Sofia Hagelin, Head of Circular, PR and communications, Tradera 
  • Joel Falck, grundare KitchenTime och e-handelsrådgivare
  • Sebastian Rudenstam, medgrundare och vd Beleco

Prisstrategier – en lönsammare konvertering i checkouten

Medverkande:   

  • Anders Ekman, medgrundare och partneransvarig, Ingrid 
  • John Ekman, Chief Conversionista and Partner at ARC 

Hur driver företag tillväxt genom AI efter tredjepartscookies död?

Medverkande: 

  • Claes Eriksson, Head of Data and Measurement Northern Europe, Google 

Framgångssagorna bakom en ökad lönsamhet

Medverkande:

  • Fredrik Norberg, vd, CDON/Fyndiq 
  • Per Hansson, lagerchef och Fulfilment Director, Boozt 
Block 4: Framtidens kundlojalitet är äntligen här

Konsumentbeteende i lågkonjunktur 

Medverkande:

  • Katarina Graffman, Dr. kulturantropologi  

Kommer marknadsplatserna bli konsumenternas Mecca?

Medverkande:   

  • Bengt Wessborg, e-com- och AI-expert, Ghostar  
  • Anjali Bhatnager, vd, Törn 
  • Anna Nordlander, Amazonexpert  
  • Fredrik Norberg, vd, CDON/Fyndiq 

Gamifiering – hur kan företag genom spellogik stärka kundupplevelsen, lojaliteten och öka engagemanget?

Medverkande:   

  • Tom Flumé, vd och grundare Moss & Noor ,
  • Wilhelm Sporrong, vd, Gamifiera

Teknikskiftet ställer nya krav på morgondagens bolag

Medverkande: Amer Mohammed, futurist 

Reflektioner – vad tar vi med oss?   

 Medverkande:

  • Marie Rudolfsson, affärsområdeschef paket, PostNord  
  • Ellinor Persson, programledare  

Prenumerera på E-barometern

Rapporten ges ut fyra gånger om året.

Nya rapporter direkt till din mejl
Nya rapporter direkt till din mejl