Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Retail Day 2023

Den 21 februari sände vi vårens upplaga av PostNord Retail Day 2023.

Se sändningen i efterhand

Läs programmet

Se alla talare

Under sändningen presenterade vi PostNord E-barometern Årsrapport 2022, som går till en av de mest intressanta rapporter vi har släppt genom historien. Nu har du möjlighet att fördjupa dig i rapporten, så ladda ner den redan idag.

Spaning från Retail Day

4 höjdpunkter på PostNord Retail Day

En hel del intressant kom fram kring den svenska e-handeln. Retail Day gav bland annat tips på agerande i ekonomisk kris.

Expertens spaningar från rekordpopulära D-Congress

Temat ”lönsam kreativitet” och många bra talare lockade rekordpublik. Hela branschen var på plats.

E-barometern årsrapport 2022

Vi följer kontinuerligt den svenska e-handelns utveckling och presenterar resultatet för varje kvartal i rapporten PostNord E-barometern.

Under sändningen bjöds det på intressanta samtal, färska analyser och insikter på temat Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare – utan som en långsiktig vinnare? I studion gästades vi av experter från branschen som delade med sig av framgångsrika affärsmodeller, modiga satsningar som har nått framgång. De resonerade kring detaljhandelns framtid, där gårdagens premisser kan omkullkastas över en natt. Det ekonomiska läget som pressar retailföretag till att både kapa kostnader och hitta nya intäktsströmmar.

Vi gästades bland annat av e-handelsexperten Moon-Suck Song, vd och medgrundare av Panagora, Richard Lyko, vd och grundare på LYKO, Andreas Koschnike, e-handelschef på J.Lindeberg, Sara Rosengren, professor i företagsekonomi med inriktning marknadsföring och retailing vid Handelshögskolan i Stockholm, Johan Munck, vd Polarn O. Pyret, och många många fler.

Vi ser fram emot höstens Retail Day som äger rum den 3 oktober 2023.

Video

Program

Hålltider:

Block 1, ca 09.00–9.25

Block 2, ca 9.25–10.30 (inkl. 10 min paus)

Block 3, ca 10.30–12.00 (inkl. 10 min paus)

Block 1: Hur gick e-handeln 2022 och vad kan vi förvänta oss av 2023? Vi djupdyker i insikterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022.

Block 1, ca 09.00–9.25

Hur gick e-handeln 2022 och vad kan vi förvänta oss av 2023? Vi djupdyker i insikterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022.

Intro: Inledande samtal med moderatorn Ellinor Persson och Mathias Krümmel, vd på PostNord om året som gått och omvärldshändelserna som påverkat branschen.

Medverkande:

  • Mathias Krümmel, vd, PostNord
  • Ellinor Persson, moderator

Presentation PostNord E-barometern årsrapport 2022

Vi presenterar höjdpunkterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022. Årsrapporten sammanfattar e-handelns utveckling i Sverige – hur företag agerar och kunder konsumerar.

Medverkande:

  • Jan Jakobsson, PostNord
  • Carin Blom, PostNord
Block 2: Hur ser morgondagens konsumtionslandskap ut? Nya beteenden och ny teknik kräver ny taktik.

Block 2, ca 9.25–10.30 (inkl. 10 min paus)

Hur ser morgondagens konsumtionslandskap ut? Nya beteenden och ny teknik kräver ny taktik.

Med turbulens följer också nya intäktsmöjligheter. Konsumenten blir mer benägen att gå utanför sina invanda mönster och prova någonting nytt. Frågan är vad och även var dessa möjligheter uppstår i närtid? Hur driver teknikutvecklingen konsumtionslandskapet och vart är vi på väg? Vi blickar framåt i jakten på nya intäktsströmmar och utforskar både platser och tillfällen med stor potential att möta morgondagens konsument.

Rebellen blev startskottet för nya konsumentbeteenden

Medverkande:

  • Moon-Suck Song, Panagora

Hur kan vi bättre förstå konsumenternas förändrade beteende?

Medverkande:

  • Katarina Graffman, fil dr kulturantropologi
  • Sara Rosengren, Handelshögskolan

Användarbeteenden och konsumentmönster på TikTok

Medverkande:

  • Sandra Lagergren, TikTok

Jakten på nya intäktsströmmar där man möter morgondagens konsument

Medverkande:

  • Nicholas Bàlint, Kjell & Company
  • Lina Hasic, Kronans Apotek
  • Andreas Koschnike, J.Lindeberg
  • Charlotte Nordén, Cellbes
Block 3: Affärsmöjligheter med lyftkraft – hur bli du en vinnare i turbulenta tider? Vilka åtgärder kan ta dig genom lågkonjunkturen – inte bara som överleverare – utan som en långsiktig vinnare?

Block 3, ca 10.30–12.00 (inkl. 10 min paus)

Affärsmöjligheter med lyftkraft – hur bli du en vinnare i turbulenta tider? Vilka åtgärder kan ta dig genom lågkonjunkturen – inte bara som överleverare – utan som en långsiktig vinnare?

I E-barometern årsrapport 2022 har vi tagit reda på vad företag främst kommer att fokusera på för att öka lönsamheten under 2023. I det här blocket utforskar vi tillsammans med framstående branschexperter och nytänkande företag hur dessa kan gå från ritbord till verklighet.

Affärsmöjligheter med lyftkraft​ – hur bli en vinnare i turbulenta tider?

Medverkande:

  • Magnus Ohlsson, We Hunt for Heads
  • Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert och rådgivare 

Jakten på lönsamhet – analys av insikterna från E-barometern

Medverkande:

  • Emma Hernell, HUI
  • Johan Munck, Polarn O. Pyret

Vi tvingades utmana alla heliga kor för att lyckas

Medverkande:

  • Johan Munck, Polarn O. Pyret

Ökat värde genom strategisk prissättning

Medverkande:

  • Kristoffer Cedfors, Verdane

EMV – nyckeln till framgång?

Medverkande:

  • Stefan Palm, Lager 157

PostNord TPL och Stadiums automatiserade e-handelslager – satsning som har gett effekt

Medverkande:

  • Tommy Resin, Stadium
  • Peter Carlson, Stadium

Färdplanen genom stormen – hur skapa lönsamhet med hjälp av mod och kreativa affärsmodeller?

Medverkande:

  • Rickard Lyko, LYKO

Tre viktigaste områden för att öka lönsamheten – hur kommer du ut som vinnare?

Medverkande:

  • Moon-Suck Song, Panagora