Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Retail Day 2023

Den 21 februari mellan klockan 09.00 och 12.00 livesänder vi årets första upplaga av PostNord Retail Day.

Läs programmet och anmäl dig idag!

Se alla talare

I en perfekt storm möter detaljhandeln en osäker framtid, där gårdagens premisser kan omkullkastas över en natt. Det ekonomiska läget pressar retail-företag till att både kapa kostnader och hitta nya intäktsströmmar. För att överleva och vinna slaget om konsumenterna i en extraordinär tid som präglas av komplexitet och ovisshet, behöver vi utmana gamla sanningar och hitta nya lösningar.

Succé eller konkurs - skiljelinjen kan vara hårfin när ingen vet hur omvärldsekonomin kommer att utvecklas den närmaste tiden. I en orolig omvärld blir det ofta fokus på det kortsiktiga – att frigöra likviditet, konvertera och släcka potentiella bränder – och i en lågkonjunktur kommer ingenting automatiskt. För att ta sig ur stormen som vinnare krävs det mod, innovationer och nya affärsmodeller – och inte minst – en långsiktig plan framåt.

Tema

Hur ska du satsa för att komma ur stormen – inte bara som överlevare – utan som en långsiktig vinnare?

Under Retail Day i februari 2023 presenterar vi höjdpunkterna från PostNord E-barometern årsrapport 2022. Vi bjuder in aktuella gäster med olika perspektiv från branschen, som delar modiga initiativ, innovationer och samarbeten, där de sett en tydlig effekt på framgång. Experter och forskare bidrar med analyser och nya insikter. Vår ambition är att inspirera dig, att utmana gamla sanningar och förhoppningsvis väcka nya tankar som kan hjälpa dig på din resa.

Detta och mycket mer har du att förvänta dig under en spännande förmiddag med oss. Nu öppnar vi upp för anmälan.

Anmäl dig idag!

Program

Hålltider:

Block 1, ca 09.25–10.25 (inkl. 10 min paus)

Block 2, ca 10.25–12.00 (inkl. 10 min paus)

Block 3, ca 10.25-12.00 (inkl. 10 min paus)

Block 1: Hur gick e-handeln 2022 och vad kan vi förvänta oss av 2022? Vi djupdyker i insikterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022.

Block 1, ca 09.25–10.25 (inkl. 10 min paus)

Hur gick e-handeln 2022 och vad kan vi förvänta oss av 2023? Vi djupdyker i insikterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022.

Intro: Inledande samtal med moderatorn Ellinor Persson och Mathias Krümmel, vd på PostNord om året som gått och omvärldshändelserna som påverkat branschen.

Medverkande:

  • Mathias Krümmel, vd, PostNord
  • Ellinor Persson, moderator

Presentation PostNord E-barometern årsrapport 2022

Vi presenterar höjdpunkterna från PostNords E-barometern årsrapport 2022. Årsrapporten sammanfattar e-handelns utveckling i Sverige – hur företag agerar och kunder konsumerar.

Medverkande:

  • Jan Jakobsson, PostNord
  • Carin Blom, PostNord
Block 2: Hur ser morgondagens konsumtionslandskap ut? Nya beteenden och ny teknik kräver ny taktik.

Block 2, ca 10.25–12.00 (inkl. 10 min paus)

Hur ser morgondagens konsumtionslandskap ut? Nya beteenden och ny teknik kräver ny taktik.

Med turbulens följer också nya intäktsmöjligheter. Konsumenten blir mer benägen att gå utanför sina invanda mönster och prova någonting nytt. Frågan är vad och även var dessa möjligheter uppstår i närtid? Hur driver teknikutvecklingen konsumtionslandskapet och vart är vi på väg? Vi blickar framåt i jakten på nya intäktsströmmar och utforskar både platser och tillfällen med stor potential att möta morgondagens konsument.

Rebellen blev startskottet för nya konsumentbeteenden

Medverkande:

  • Moon-Suck Song, Panagora

Hur kan vi bättre förstå konsumenternas förändrade beteende?

Medverkande:

  • Katarina Graffman, fil dr kulturantropologi
  • Sara Rosengren, Handelshögskolan

Commerce på TikTok – hur Commerce ser ut och ter sig på TikTok

Medverkande:

  • Sandra Lagergren, TikTok

Jakten på nya intäktsströmmar där man möter morgondagens konsument

Medverkande:

  • Nicholas Bàlint, Kjell & Company
  • Lina Hasic, Kronans Apotek
  • Andreas Koschnike, J.Lindeberg
  • Charlotte Nordén, Cellbes
Block 3: Affärsmöjligheter med lyftkraft – hur bli du en vinnare i turbulenta tider? Vilka åtgärder kan ta dig genom lågkonjunkturen – inte bara som överleverare – utan som en långsiktig vinnare?

Block 3, ca 10.25-12.00 (inkl. 10 min paus)

Affärsmöjligheter med lyftkraft – hur bli du en vinnare i turbulenta tider? Vilka åtgärder kan ta dig genom lågkonjunkturen – inte bara som överleverare – utan som en långsiktig vinnare?

I E-barometern årsrapport 2022 har vi tagit reda på vad företag främst kommer att fokusera på för att öka lönsamheten under 2023. I det här blocket utforskar vi tillsammans med framstående branschexperter och nytänkande företag hur dessa kan gå från ritbord till verklighet.

Affärsmöjligheter med lyftkraft​ - Hur bli en vinnare i turbulenta tider?

Medverkande:

  • Magnus Ohlsson, We Head for Hunt
  • Jonas Arnberg, detaljhandelsexpert och rådgivare 

Jakten på lönsamhet – analys av insikterna från E-barometern

Medverkande:

  • Mathias Krümmel, vd, PostNord
  • Emma Hernell, HUI
  • Johan Munck, Polarn O. Pyret

Vi tvingades utmana alla heliga kor för att lyckas

Medverkande:

  • Johan Munck, Polarn O. Pyret

Ökat värde genom strategisk prissättning

Medverkande:

  • Kristoffer Cedfors, Verdane

EMV – nyckeln till framgång?

Medverkande:

  • Stefan Palm, Lager 157

PostNord TPL och Stadiums automatiserade e-handelslager – satsning som har gett effekt

Medverkande:

  • Tommy Resin, Stadium
  • Peter Carlson, Stadium

Färdplanen genom stormen – hur skapa lönsamhet med hjälp av mod och kreativa affärsmodeller?

Medverkande:

  • Rickard Lyko, LYKO
  • Joanna Hummel, Zalando

Tre viktigaste områden för att öka lönsamheten – hur kommer du ut som vinnare?

Medverkande:

  • Moon-Suck Song, Panagora