Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
E-handel

Retail Day 2022

Den 22 februari sändes Retail Day 2022 och det var tre fullspäckade timmar av analyser, insikter och intressanta samtal.

Vår programledare Ellinor Persson gästades av bland annat av Daniel Johansson, Supply Chain Director från Stadium som berättade om deras högt uppsatta hållbarhetsmål, nya inventeringsverktyg och en helt ny digital marknadsplats. Susanne Ehnbåge, CEO och Annika Elfström, CIO från Lindex delade med sig av hur de använder innovativa techlösningar för att optimera kundupplevelsen. Ellinor tillsammans med gäster i studion diskuterade och inspirerade kring årets tema som var Handelns heliga Graal – från sömlösa kundresor till optimerade kundupplevelser.

Läs mer om talarna

Under sändningen släppte vi E-barometern årsrapport 2022. Vill du fördjupa dig i rapporten och ta del av kategoritillväxt och framtidsprognos kan du ladda ner rapporten.

Vi ser fram emot nästa Retail Day den 13 september 2022.

 

Se sändningen i efterhand

Vi har också samlat ett utdrag av frågor från chatten som engagerade många under Retail Day.

Video

Program

Moderator: Ellinor Persson

Uppsnack i morgonsoffan

  • Ellinor Persson – Moderator
  • Johanna Nilsson – Tf Chef e-handel, PostNord

E-barometern Årsrapport 2021 med efterföljande panelsamtal

2021 har inneburit en omtumlande utveckling för branschen. Pandemin har fortsatt påskyndat den digitala transformationen och påverkat konsumenternas köpbeteende. Men hur har utvecklingen sett ut för e-handeln under 2021? Vilka produktkategorier har vuxit som mest? Vilka trender har vunnit mark och vilka är fortfarande i sin linda? I detta block presenterar vi E-barometern årsrapport 2021. Dessutom tar vi del av analyser från vår panel av experter och svarar på frågor.

  • Arne Andersson – E-handelsrådgivare, PostNord
  • Magnus Ohlsson – Retailstrateg och rådgivare, Retailomania
  • Urban Lindstedt – Programledare, Ehandelstrender
  • Margareta Boström – Affärsutvecklare samt insiktsansvarig, Jula
  • Per Ljungberg – VD, Svensk Digital Handel
  • Pelle Pettersson – E-handelsstrateg och CEO, Omniarch

Från sömlösa kundresor till optimerad kundupplevelse

Vilka drivkrafter styr köpkraften hos konsumenten idag?

Tillsammans med Kattis Åström och Stefan Borensjö analyserar vi konsumentens beteendemönster och vilka drivkrafter som styr den faktiska köpkraften. Hur omvandlar vi analyser och data till värdefulla insikter.

  • Kattis Åström – Head of Customer Experience, Fyndiq
  • Stefan Borensjö – Retail Business Advisor, Nordic, SAS Institute

Två år av pandemin – hur arbetar Lindex kring innovation, sömlösa kanaler och optimerade kundupplevelser?

Lyssna till Susanne Ehnbåge, CEO och Annika Elfström, CIO som kommer dela med sig om hur Lindex använder sig av olika techlösningar för att optimera kundupplevelsen och innovationens betydelse.

  • Susanne Ehnbåge – CEO, Lindex
  • Annika Elfström – CIO, Lindex

Från kunder till fans – konsten att bygga lojalitet

I detta block möter vi bland annat medförfattaren bakom boken "Lojalitet på riktigt". Kan lojalitet ha olika syften för olika kanaler och kan de samverka för att bygga värde? Ska man tänka annorlunda kring lojalitet när man möter kunden i fysiska eller digitala miljöer?

  • Daniel Erlandsson – VD, Din ELON Butik
  • Margareta Boström – Affärsutvecklare samt insiktsansvarig, Jula
  • Andrew Golrang – Product Director, Voyado

Logistikens betydelse för den optimerade leveransupplevelsen

Konsumenten ställer allt högre krav på att få sina varor levererade snabbt, samtidigt som vi alla eftersträvar mer hållbara leveranser. I detta block möter vi Josephine Darlington som berättar mer om initiativet ”Hållbara leveranser”. Vi gästas även av Daniel Johansson som berättar om Stadiums högt uppsatta hållbarhetsmål, nya inventeringsverktyg och en helt ny digital marknadsplats som ska ge Stadiums kunder en outstanding kundupplevelse.

  • Daniel Johansson – Supply Chain Director, Stadium.
  • Josephine Darlington – Projektledare, ASTER

Vad krävs i framtiden för att uppnå den optimala kundupplevelsen?

Vi blickar framåt och siar om morgondagens shoppingupplevelser. Tillsammans med en panel av experter djupdyker vi i företeelser som kassalösa butiker, live-videoshopping, metaverse och mycket mer. Vi reflekterar även om innovation alltid måste handla om tekniska framsteg eller om människor också kan bidra till det. Vad krävs i framtiden för att uppnå den optimala kundupplevelsen?

  • Magnus Ohlsson – Retailstrateg och rådgivare, Retailomania
  • Urban Lindstedt – Programledare, Ehandelstrender
  • Margareta Boström – Affärsutvecklare samt insiktsansvarig, Jula
  • Per Ljungberg – VD, Svensk Digital Handel
  • Pelle Pettersson – E-handelsstrateg och CEO, Omniarch

Summering och slutord

Tack för idag!

  • Ellinor Persson – Moderator
  • Johanna Nilsson – Tf Chef e-handel, PostNord