Leverans från dörr till dörr i hela Norden – varje dag
Vill du samla alla dina paket och pallar i en leverans som vi hämtar hos dig och levererar inom hela Norden? Då är vår enkla dörr-till-dörr tjänst PostNord Groupage något för dig.
Vi hämtar din samlade leverans av paket och pallar hos dig och transporterar den till mottagarens dörr. Vi hämtar varje dag och kan leverera i hela Norden. Varje sändning går att spåra, vilket gör att du kan ha koll på var den är och när den kommer att levereras.
PostNord Groupage passar dig som
- Vill samla alla paket och pallar i en leverans
- vill att vi hämtar godset hos dig
- vill kunna följa godsets väg och veta när det är framme.
Föravisering och hämtning
Innan du använder tjänsten PostNord Groupage måste du göra en föravisering. Det kan du göra på olika sätt:
- Via Skicka Direkt Business, vårt webbaserade transportverktyg för avtalskunder.
- Via annat transportadministrativt system (TA-system) som är godkänt av PostNord.*
- Via en egen fil som godkänts av PostNord.
*Exempel på godkända TA-leverantörer:
- vconnect.se
- nShift Delivery (f.d. Unifaun)
- Centiro
- Metapack
- Logtrade
Läs mer om hur du bokar en frakt och beställer frakthandlingar.
I tjänsten ingår hämtning av gods. Om kollit väger över 35 kg ska det lastas på EUR pall eller motsvarande, som kan hanteras med en pallyftare. Vi kan komma överens om dagliga fasta hämtningstider. Du kan också ringa och boka PostNord Groupage på telefon 0771-33 33 10.
Leveranstid för PostNord Groupage
PostNord Groupage levereras till mottagande helgfri måndag–fredag. Se exakta leveranstider. I tjänsten ingår ett leveransförsök till mottagaren. Tjänsten har ingen leveranstidsgaranti.
Farligt gods
PostNord Groupage får innehålla en begränsad mängd farligt gods med vissa undantag. Läs mer om farligt gods.
Svanenmärkt
PostNord Pallet är en av våra tjänster som levereras med en Svanenmärkt transport. Svanenmärket gör det enkelt för konsumenter att välja en mer hållbar leverans för varor som handlas online.
*Gäller bara privata mottagare.
Mått och vikt för PostNord Groupage
Längd 6 m: 0–35 kg (för gods som väger max 35 kg hanterar vi föremål med längd på upp till 6 meter).
Längd 2,99 m: 35–1 000 kg (för gods som väger från 35 kg och upp till 1 000 kg hanterar vi föremål med längd på upp till 2,99 meter).
Bredd: 2,4 m
Höjd: 2,2 m
Maxvikt per sändning: 2 500 kg
Maxvikt per kolli: 1 000 kg
Maxvolym inom Sverige för PostNord Groupage
Per sändning: 8,92 m3
Per kolli: 3,57 m3
Tilläggstjänster för PostNord Groupage
Avisera din mottagare, eller kanske en tredje part, om att godset är på väg eller har lämnats ut. Vi erbjuder följande aviseringsmöjligheter via sms och/eller mejl:
- Föravisering (beräknad leveransdag)
- Leveransavisering (levereras innan arbetsdagens slut)
- Utlämningsavisering (godset är utlämnat)
Mottagaren blir uppringd av chaufför före leverans.
Sändningen kan lämnas ut utan att mottagaren tagit emot försändelsen personligen och kvitterat densamma.
Liggetiden utökas till 14 dagar.
Mottagaren kommer inte att erbjudas utökad liggetid till 14 dagar.
Mottagarfrakt innebär att mottagaren betalar frakten. Både avsändare och mottagare måste vara faktureringskunder i respektive avsändar- och mottagarland. Om avsändaren anger felaktigt kundnummer faktureras avsändaren för tjänsten.
Med ny utkörning kan avsändaren eller mottagaren i efterhand begära ytterligare ett utkörningsförsök till mottagarens leveransadress. Beställning görs via Portal Business eller via kundservice på telefon 0771–33 33 10.
Pallöverföringssystem är ett system som används för att ha kontroll på pallflöden mellan kunder som skickar gods med tjänsten PostNord Groupage och deras mottagande kunder.
PostNord aviserar mottagaren en gång med en fördefinerad leveransdag och tidsintervall. Mottagaren behöver inte vara på plats vid leveransen och kvittera godset.
Privat mottagare används då mottagaren är en privatperson med adress i Sverige, Norge, Finland och Danmark. PostNord aviserar mottagaren en gång för överenskommelse om leveransdag och tidsintervall. Vid aviseringstillfället erbjuds mottagaren även alternativa leveransval. Se FlexChange.
För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.
Sändningen lämnas ut till den som tar mot godset endast mot uppvisande av giltig legitimationshandling eller utlämningskod. Utlämningskoden fås via legitimering via mobilt BankID i PostNord-appen.
För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.
När det är extra viktigt att kontrollera att mottagaren personligen får godset. Utöver namn och adress kontrolleras även mottagarens personnummer innan utlämning.
För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.
Kvittenskrav innebär att mottagaren inte erbjuds att välja leveransvalet ”leverans utan kvittens”. Godset lämnas då ut mot kvittens.
För att använda tilläggstjänst Privat mottagare inom Sverige krävs särskilt avtal.
Kontakformulär för företag
Vill du veta mer om Groupage?
Fyll i dina kontaktuppgifter så kontaktar vi dig.
Om du är privatperson och har frågor om ditt paket, vänligen kontakta vår kundservice
Skicka med PostNord Groupage
Vill du också börja använda PostNord Groupage? Bli avtalskund idag!