Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Så påverkas våra tjänster av Brexit

Storbritanniens utträde ur EU innebär stora förändringar för varutransporter till och från Storbritannien, både för dig som kund och för transportörer i Sverige.

Utträdet påverkar PostNords logistik- och brevtjänster då hanteringen av gods och handel mellan Sverige och Storbritannien kräver förändrade rutiner och nya avgifter på tjänsterna.  

De nya rutinerna och avgifterna kommer att träda i kraft från och med den 1 januari 2021.

Logistiktjänster 

Logistiktjänster som inte längre kan tas emot till/från Storbritannien

  • PostNord MyPack Collect
  • PostNord Return Drop Off 
  • PostNord Collection Request
  • PostNord Pallet

Tjänster som vid utträde fortsatt kan tas emot till/från Storbritannien

Övriga brev- och logistiktjänster kan fortsatt tas emot för transport till/från Storbritannien, dock med kompletteringar av förtullningsavgift för export på försändelser som innehåller varor. Gäller tjänsterna Brev utrikes, Brevsändning utrikes, Varubrev utrikes, Spårbart brev utrikes, Rek utrikes samt PostNord MyPack Home*, International Parcel och PostNord Parcel.

*Gäller ej för Kanalöarna, då hänvisar vi till International Parcel.

Vi vill uppmärksamma dig på

  • Tulldokumentation krävs. Det är viktigt att du har korrekt tulldokumentation så som tariffkod, vikt, värde etc. och att du skickar in fullständig tull-EDI till oss. Läs mer om tulldokumentation.
  • Det är obligatoriskt att uppge mottagarens mobilnummer och mejladress när du skapar din frakthandling, d.v.s. när du skickar elektronisk transportinstruktion/EDI samt på frakthandlingen/labeln.
  • Du som säljer varor till Storbritannien med ett värde upp till och med 135 GBP ansvarar själv för att betala moms i Storbritannien på dessa varor. Detta momsnummer samt ditt brittiska EORI-nummer ska alltid anges på handelsfakturan och ingå i tull-EDI. Ansökan om EORI-nummer sker hos tullverket i UK. Ansökan om momskonto sker via skattemyndigheten i UK.
  • För varor över 135 GBP som säljs till Storbritannien ansvarar importören för betalningen av moms i Storbritannien. Momsen kan betalas via uppskjuten momsredovisning eller via tulldeklarationen.
  • För alla varor, oavsett värde, som skickas mellan företag krävs alltid att mottagarens brittiska EORI-nummer uppges i tull-EDI och på handelsfakturan samt att VAT-nummer anges på handelsfakturan.
  • För tjänsterna Parcel och MyPack Home kan endast sändningar med singel-kolli skickas.
  • Vid felaktig eller inkomplett Tulldokumentation, dvs Tull-EDI, handelsfaktura och transport-EDI, kan en avgift för att skapa/komplettera dessa åt kunden tillkomma, alternativt returneras försändelsen till avsändaren.
  • Läs mer om porto, andra priser och leveransvillkor till Storbritannien.


För mer information om förberedelser hänvisar vi till Tullverkets information om Brexit. Du kan även hålla dig uppdaterad här på postnord.se.

Import för brev- och logistiktjänster

  • Eftersom Storbritannien lämnat EU:s tullunion kan du inte längre ta emot varor tull- och/eller momsfritt från Storbritannien.
  • Detta medför att mottagaren kommer att behöva betala en avgift för införtullningen precis som från andra länder utanför EU.

 

Besöker du oss som privatperson?

Tullinformation rörande Brexit - för privatpersoner