Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Packa dina varor rätt

För att ditt paket ska komma fram utan skador är det viktigt att du packar det rätt. Alla paket hanteras med hjälp av maskiner, fraktas med bil och lastas tillsammans med gods av varierande storlek, form och vikt.
"Förpacka dina varor rätt, för en trygg och säker leverans."

Packa rätt

Emballera paketet ordentligt så det klarar stötar, vibrationer och tryck. Vi har tagit fram en guide med rekommendationer och exempel (pdf) på hur du bäst packar olika typer av föremål, både för paket och tyngre gods.

Skydda din vara på bästa sätt

Som avsändare har du ett ansvar för att paketera dina försändelser på rätt sätt. Här är våra bästa tips på hur du förpackar dina paket säkert:

  • Packa in föremålen i något mjukt som dämpar stötar. Lägg dem i en hård kartong som skyddar dem från att klämmas. Skydda utskickande detaljer och ta hänsyn till föremålets känslighet, vikt och form.
  • Skickar du flera föremål i samma låda är det viktigt att alla är ordentligt emballerade i separata förpackningar så att det inte skadar varandra. Eventuellt kan de behöva skiljas åt av mellanväggar.
  • Fyll ditt paket med stötdämpande material så undviker du att det sjunker ihop om den hamnar under tyngre gods.
  • Montera små och tunga föremål vid en större skiva så de fixeras i kartongen och inte skadar kartongen inifrån.
  • Lås alla föremål som har ställbara leder eller hjul på ett lämpligt sätt så att produkten inte ändrar position under transporten.
  • Lägg gärna i ett visitkort eller en kopia av adressetiketten i kartongen. Det underlättar för oss om adresskortet skulle lossna under transporten.
  • Se till att emballaget inte är skadat när godset lämnas till oss, eftersom innehållet kan skada annat gods, personal och maskinpark. Skadat emballage ersätts inte av PostNord.

Vi hjälper dig

Känner du dig fortfarande osäker på hur du bäst packar din försändelse? Hör av dig till oss så hjälper vi dig.

Kontakta kundservice
Kontakta kundservice