ELIN

Elektroniska fakturaunderlag (ELIN)

Vill du få mer tid till kärnverksamheten? Minska företagets pappershantering och få bättre överblick över kostnader för företagets brevutskick med Elektroniska fakturaunderlag (ELIN).

Med Elektroniska fakturaunderlag förenklar du inlämningen av brev och tidningar. Du skapar fakturaunderlag och skickar dem digitalt. En transportsedel skapas automatiskt. Det är bara att skriva ut och skicka med dina försändelser vid inlämning. 

Fördelar med Elektroniska fakturaunderlag:

  • Effektivare administration
  • Bättre överblick – enklare uppföljning
  • Sparar tid
  • Kostnadsfritt för avtalskunder

Nytt från 1 januari 2022

  • Endast digitala fakturaunderlag erbjuds. Övergångsperiod under första kvartalet 2022.

Bli användare

Om du redan är avtalskund behöver du anmäla ditt intresse och få inloggning till portalen. Det gör du i kontotypen Business. Då får du även tillgång till Elektroniska fakturaunderlag.
Jag är avtalskund och vill ha tillgång till PostNord Portal

Om du inte är avtalskund behöver du bli det, och då får du automatiskt tillgång både till PostNord Portal och Elektroniska fakturaunderlag. 
Jag är inte avtalskund men vill bli det.

Vanliga frågor

Varför är Elektroniskt fakturaunderlag bra?

När du lärt dig använda mallar så sparar det dig tid. Ni har alltid tillgång till era insända fakturaunderlag (följesedlar) och kan genast se om vi ändrat något. Ni kan också skriva in Fakturatext samt exportera till en Excel-fil för bearbetning.

Vem kan ha Elektroniskt fakturaunderlag?

Alla med ett kreditavtal på brevtjänster

Jag kan inte logga in.

Har du glömt ditt lösenord eller användarnamn, klicka på "Glömt lösenord" och ange den mejladress som du har registrerat. Går det inte så kontakta kundservice på 0771-33 33 10.

Man ska skriva in ett 8-siffrigt kundnummer men det jag har är 9-siffrigt.

Logga in på Elektroniskt fakturaunderlag. Under Lägg till/ändra sparade uppgifter finns det en funktion för kundnummerkonvertering under Lägga till/ändra företagsuppgifter.

Hur gör man om man ändrat namn eller adress på sitt företag?

Så snart din anmälan om ändring slagit igenom hos oss så ändras det automatiskt då systemet kontrollerar dina företagsuppgifter mot våra kundregister.

Jag behöver lägga till fler företag eftersom jag lämnar in post för andras räkning.

Är du t. ex. ett tryckeri så måste du registreras i vårt system som sådan. Tag kontakt med din säljare eller med kundservice 0771-33 33 10. När detta är klart så logga in på Elektroniskt fakturaunderlag. Under Lägg till/ändra sparade uppgifter – så kan du Lägga till/ändra företagsuppgifter.

Jag har skickat ett fakturaunderlag men det blev fel.

Kontakta kundservice så hjälper de dig att makulera den. Ring 0771-33 33 10.

Jag har problem att skriva ut min transportsedel.

Kontrollera att en skrivare är rätt installerad på din dator. Den skrivare som är satt som standardskrivare kommer systemet försöka att skriva ut på.