Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
VÅRA LÖSNINGAR/Tredjepartslogistik

Import och frakt inom Tredjepartslogistik (TPL)

Om du som TPL-kund ska importera varor från länder utanför EU är det bra att kartlägga och planera din import i förväg för att undvika problem.

Vi har gjort en lista med saker som du som TPL-kund kan behöva kan tänka på innan du sätter igång med import.

1. Ansök om EORI-nummer
För att få importera varor inom EU behöver du ha ett EORI-nummer. Du kan ansöka om EORI-nummer på Tullverket.

2. Klassificera din vara
Som importör är du ansvarig för att dina varor blir rätt klassificerade. Är din vara svår att klassificera kan du ansöka om ett bindande klassificeringsbesked, BKB. Det är ett juridiskt bindande besked om vilken varukod din vara har. Det är varukoden som styr vilken tullsats du ska betala för din vara.

3. Ta reda på särskilda bestämmelser
Ta reda på om din vara omfattas av importrestriktioner som kräver tillstånd från aktuell myndighet. Kolla även upp tullsatsen, så att du kan ta med den i din ekonomiska kalkyl. Tänk på att ett ursprungsintyg kan innebära förmånsbehandling beroende på varans ursprung.

4. Fundera på om du behöver betalningsanstånd
Om du ska importera regelbundet är det bra att ansöka om betalningsanstånd. Tullverket skickar då en faktura för tull och införselmoms direkt till dig. Om du inte har betalningsanstånd får speditören ligga ute med tull, och sedan fakturera det vidare, vilket betyder att du måste betala betalningsförmedling. Med eget betalningsanstånd slipper du dessa avgifter.

5. Specificera vem som betalar frakten
Det är bra att tänka på hur du vill att frakten ska gå till. Vill du stå för frakten hela vägen eller ska leverantören betala en del av kostnaderna i avsändningslandet, som upphämtning, terminalavgift och arvoden? Att få frakten ordnad hela vägen kan vara praktiskt. Samtidigt ger det dig mindre kontroll över transportsätt, vilken logistikleverantör som används, och hur lång tid det tar att få varorna. Det är inte heller säkert att leverantören väljer den metod som är mest kostnadseffektiv för dig. Fundera på vilken lösning som passar dig och skapa tydliga leveransvillkor i avtalet med leverantören av produkterna du ska importera.

6. Bestäm hur varorna ska emballeras
Oavsett om varorna ska skickas inom landet eller till andra sidan jorden är bra emballage a och o. Vid till exempel sjötransporter är det viktigt att tänka på om godset som är fuktkänsligt och i så fall behöver något avfuktande i kartongerna. Det är bra om du har möjlighet att diskutera med dina leverantörer och kunna specificera i avtalet hur du vill att ditt gods ska emballeras.

7. Ta hem offerter från logistikleverantörer
Valet av transportsätt baseras helt på godsens storlek, värde och vilken ledtid dina transporter tål. Olika gods lämpar sig även för olika typer av frakt, vissa måste flygas, medan andra kan gå på sjön och komma fram efter en månad. En mix av transportsätt är ofta en bra lösning. När du tar in offert från en logistikleverantör är det viktigt att fråga vad som ingår och vilka övriga kostnader som kan tillkomma.

8. Överväg transportförsäkring
Kontrollera om du har, eller behöver, en varuförsäkring. Försäkring är inget krav, men tänk på att alla transportörer och speditörer endast har ett begränsat ansvar för godset (enligt NSAB 2015, Nordisk Speditörsförbunds Allmänna Bestämmelser). Enligt dessa bestämmelser beräknas speditörens ekonomiska ansvar på vikt och inte på värde. Vanligast är att ha varuförsäkring som ett tillägg till företagsförsäkringen. Logistikleverantören kan också sälja varuförsäkring för en specifik leverans eller för alla leveranser som går i deras regi.

9. Hur ska varorna tas om hand när de kommer till landet?
När dina varor kommer in i landet behöver de tas om hand, förses med adresser och distribueras vidare. Du kan antingen göra det själv eller anlita en leverantör av tredjepartslogistik, TPL, som gör det åt dig. Om du inte vill betala tull och införselmoms förrän varorna lämnar lagret kan du anlita en logistikleverantör som har ett tullager. Ett tullager kräver speciellt tillstånd, så det kan vara enklast att köpa det som tjänst.

Frakthandlingar i eget utskriftssystem

Du kan skapa frakthandlingar och elektroniska transportinstruktioner via EDI i ditt eget system.

Skicka elektroniska transportinstruktioner (EDI)

Genom att skapa EDI för paket och pall får du snabbare och enklare service. Det bidrar också till högre kvalitet och leveranssäkerhet i alla våra tjänster. Vi erbjuder EDI i XML och EDIFACT-format. Transportinstruktionen skall skickas till oss innan godset upphämtas. Den innehåller all information om sändningen. Du kan skicka fler filer under en dag men inte en fil per sändning. Vi hjälper gärna till om du har frågor eller känner dig ovan.

Godkända färdiga utskriftssystem

Här listas de företag som säljer utskriftslösningar som är godkända av PostNord:

Specifikationer för frakthandlingar och Transportinstruktioner

Mer information om hur ni kan beställa våra specifikationer över Frakthandlingar och Transportinstruktion (endast engelska).

Ruttkodsdatabasen

Ladda ner ruttkodsdatabasen (zip)

Beställningsformulär

Godkännande frakthandling till Streckkodsspecialisten

Vill du veta mer om vad vi kan göra för dig?

Hör av dig till oss på mejl eller telefon.
Customer service