Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
ECMO Centrum – en av finalisterna i PostNord Logistics Award 2018. Foto: Erik Ardelius.
ECMO Centrum, vinnare av årets specialpris i PostNord Logistics Award 2018.

Logistik på liv och död

Med hängivenhet och ett totalt fokus på patienten har ECMO Centrum
på Karolinska Universitetssjukhuset utvecklat en logistik som utmärks av
snabbhet, kreativ problemlösning och en ambition att i varje enskilt fall lösa
sin uppgift på mest effektiva sätt. Därför vann de årets specialpris.

På sjunde våningen på Karolinska är väskorna med utrustning packade och plomberade. Förutom ECMO-pumpen, som syresätter blod utanför kroppen och som inkopplad gör att patienten varken behöver fungerande lungor eller hjärta, och transportteamet med specialutbildad läkare, kirurg och två specialistsjuksköterskor är det en mindre intensivvårdsavdelning som ska transporteras. När väl samtalet kommer, om att en patient med lungsvikt och/eller hjärtsvikt riskerar att dö inom 24 timmar med vanlig intensivvård, drar ECMO Centrums logistikkedja i gång. 

– Skulle vår logistik inte fungera skulle vi ha många fler dödsfall på intensivvårdsavdelningarna runt om i Sverige och Europa, säger Lars Falk. 
För ECMO Centrum ligger en stor del av logistiken i förberedelserna. 

– För oss är packningen A och O. Missar vi att ta med någon del av utrustningen kan det få stora konsekvenser för patienten. Därför har vi alltid backup-system med oss, egna elaggregat och dubbla saker av nästan allt. Med el och syrgas klarar vi oss ganska länge, säger Lars Falk. 
Logistikkedjan, från ett transportteam på stand-by till ihopsamling av packning och transport från Karolinska i Solna till flygplanet på Arlanda, har Lars Falk full koll på. På dagtid klarar de med marginal av att vara i luften på 40 minuter. Efter Arlanda är det svårare. 

– Här hemma har vi en upparbetad rutin. Men så fort vi lyfter från Arlanda tappar vi kontrollen. Svårigheten är att vi aldrig vet var vi hamnar och vad för kringresurser vi har när vi landar, säger Lars Falk.
Trots minutiösa rutiner och förberedelser kräver ECMO Centrums arbete ett ständigt fokus på nya lösningar. Lars Falk berättar om alltifrån en landning på ett flygfält fullt med kossor i Indonesien till en nödlandning i Lyon för att byta en pump som budades från Paris mitt i natten. 

– Jag inbillar mig att andra har mer standardiserade sätt för att lösa sin logistik. Vi jobbar med att försöka lösa det för varje individuell transport. När vi flyger i väg vet vi aldrig var vi hamnar, säger Lars Falk.

ECMO Centrum vann årets specialpris!

Ett specialpris kan ges till en person, organisation eller verksamhet som har utvecklat en lösning som baseras på ett unikt logistikupplägg och bidrar till hög grad av samhällsnytta som inspirerar andra.

Fakta ECMO Centrum

ECMO Centrum gör cirka 125 transporter per år.

Med ECMO-pumpen inkopplad behöver en patient varken fungerande lungor eller hjärta.


Snittiden från ett larmsamtal till att vara uppkopplad med ECMO-pumpen på patienten är fyra timmar.


60 procent av transporterna går till nyfödda barn utan syresättning, dålig cirkulation eller blodförgiftning.


Ett transportteam består av fyra specialutbildade läkare och sjuksköterskor och 250 kg utrustning.

 

Övriga nominerade

Servistik – vinnare 2018

Med ett industriellt logistiktänkande säkerställer Servistik att materialförsörjningen till byggarbetsplatser sker samordnat, väl planerat och just-in-time. Genom smart planering och samordning skapas även förutsättningar för en bättre miljömässig hållbarhet och positiva effekter på arbetsmiljön.

Sportamore

Med beslutsamhet och på kort tid har Sportamore byggt upp ett effektivt logistikmaskineri som snabbt och med hög servicegrad hanterar leveranser till allt mer kräsna konsumenter. Den automatiserade och flexibla lagerlösningen klarar även av att hantera fluktuationer i efterfrågan och ger verksamheten en god förmåga att klara en fortsatt snabb tillväxt.

Alfa Laval

Genom ett långsiktigt, uthålligt arbete har Alfa Laval skapat god kontroll av och en global process för verksamhetens omfattande transporter. Lösningen ger betydande kostnadsbesparingar, en bättre kundupplevelse, överblick och möjlighet att göra miljömässigt kloka transportval.

Customer service