Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Alfa Laval, en av finalisterna i PostNord Logistics Award 2018. Foto: Erik Ardelius.
Alfa Laval, en av fyra finalister i PostNord Logistics Award 2018.

Full visibilitet med kontrolltorn

Efter många år med en outsourcad transport- och logistiklösning valde Alfa Laval att ta hand om det helt i egen regi i stället. Med ett kontrolltorn i polska Krakow lyckades Alfa Laval automatisera 95 procent av sina kundordrar.
– Vi får full visibilitet. Från våra fabriker och logistikcenter hela vägen till kund, säger Knud Midtgaard, senior rådgivare.

På fabriksgolvet i Lund böjer sig Knud Midtgaard fram och tittar på fraktsedeln på en av värmeväxlarna som är monterad och klar för transport.
– Den ska med lastbil till hamnen i Göteborg för att fraktas vidare med båt till Saudiarabien, säger han. 

Efter 17 år som logistikansvarig på Alfa Laval behöver Knud Midtgaard och hans medarbetare inte längre titta på någon fraktsedel för att se vart en order är på väg. Tack vare kontrolltornet i Polen har de numera full visibilitet över hela kedjan. Så fort en värmeväxlare eller en reservdel är klar i produktion går ett meddelande till kontrolltornet som svarar med information om vart ordern ska gå, med vilken transport och till vilket pris. Även kunden får information om att varan är på väg.

– Styrningen av vårt logistikflöde är integrerat med vårt produktionssystem. Det betyder att hela hanteringen av en order inklusive bokning, kontroll, fakturering, val av transport och dokumentation görs med en mycket hög grad av automatisering, säger Knud Midtgaard. 

I andra änden får både kunden och det lokala säljbolaget information om när ordern väntas vara framme för att i rätt tid kunna göra ett driftstopp för ett reservdelsbyte, eller för att ha en kran redo för avlastning.    
– Leveransen är en väsentlig del av kundens köpupplevelse och vi märkte att det var svårt att få någon annan att gå ”the last mile” för våra kunder. Det gör vi bättre själva, säger Knud Midtgaard. 

I dag är de sex största anläggningarna i Europa kopplade till kontrolltornet i Krakow. 2019 och 2020 kommer ytterligare två kontrolltorn tas i bruk (Nord-/Sydamerika respektive Asien) för att ansluta samtliga anläggningar till systemet.

Knud Midtgaard hymlar inte med att många av deras produkter nuförtiden lika väl kan handlas hos en konkurrent. Därför säger han att Alfa Laval måste leverera mer än det kunden förväntar sig.

– Precision och kort leveranstid är helt avgörande. Vi måste ge kunden en superior customer experience, säger Knud Midtgaard.

Fakta Alfa Laval

Alfa Laval är en global leverantör av processtekniska lösningar som används för att värma, kyla, separera och transportera produkter i en rad olika industrier.

 

Bolaget är verksamt i 55 länder och har försäljning till alla länder.

Alfa Lavals värmeväxlare är installerade på 58:e våningen i världens högsta byggnad, Burj Khalifa.

 

Övriga nominerade

Servistik – vinnare 2018

Med ett industriellt logistiktänkande säkerställer Servistik att materialförsörjningen till byggarbetsplatser sker samordnat, väl planerat och just-in-time. Genom smart planering och samordning skapas även förutsättningar för en bättre miljömässig hållbarhet och positiva effekter på arbetsmiljön.

ECMO Centrum – vinnare av årets specialpris

Med hängivenhet och ett totalt fokus på patienten har ECMO Centrum på Karolinska Universitetssjukhuset utvecklat en logistik som utmärks av snabbhet, kreativ problemlösning och en ambition att i varje enskilt fall lösa sin uppgift på mest effektiva sätt.

Sportamore

Med beslutsamhet och på kort tid har Sportamore byggt upp ett effektivt logistikmaskineri som snabbt och med hög servicegrad hanterar leveranser till allt mer kräsna konsumenter. Den automatiserade och flexibla lagerlösningen klarar även av att hantera fluktuationer i efterfrågan och ger verksamheten en god förmåga att klara en fortsatt snabb tillväxt.

Customer service