Transaktionsanalys

Transaktionsanalys ger en bättre insikt i dina kunders konsumtionsvanor och förståelse för vilka kundsegment du ska satsa mer på.

Transaktionsanalys ger dig god kunskap om dina kunders konsumtionsvanor

  • Ökad insikt i dina kunders konsumtionsmönster.

  • Bättre förståelse för vilka vilka kundsegment du ska satsa mer på.

  • En bra grund för det framtida marknadsföringsarbetet.

  • Tillgång till fakta som gör att du kan utforma bättre budskap och kampanjer mot dina kunder.

     

Vad vet du egentligen om dina kunder? Kanske har du ett kundregister och transaktionsdata med samlad information kring vad en viss kund har köpt, men liten eller ingen kunskap om deras konsumtionsmönster?

Vi kan hjälpa dig med att analysera och gruppera dina kunder utifrån hur ofta de handlar, hur mycket de handlar för, samt när de handlade senast. Detta kommer ge dig ökad insikt om dina kunder och hjälpa dig att utforma bättre budskap och kampanjer i framtiden.

Du kan också få insikter om vilka kunder som handlar mycket av dig och vilka som inte gör det. Du får information om i vilka kundsegment du hittar dina mest lönsamma kunder och var de bor. Detta kan sedan utgöra ett beslutsunderlag för vilken typ av kunder du ska prioritera och hur många kunder du kan bearbeta.

Så här går transaktionsanalysen till

Kundanalysen utförs av PostNords analytiker i vårt eget verktyg. Analysen presenteras i en skriftlig rapport samt med en personlig presentation.

För att göra en transaktionsanalys behöver vi

  • adressinformation – postnummer och/eller gatuadress och gatunummer
  • transaktionsdata och/eller värde per kund eller per postnummer
  • kundID: Ett unikt kundnummer kan vara till stor hjälp för att identifiera kunder som bytt adress.

Vilka insikter ger en transaktionsanalys?

  • Vilka som handlar mycket av dig
  • Vilka kännetecken dina kunder har
  • Hur du når dina kunder
  • Vilka livsstilstyper som har högst respektive lägst transaktioner
  • Var de kunder bor som är mest värdefulla för dig
  • Vilken livsfas kunderna är i
  • Vilket konsumtionsmönster kunderna har
  • Vilka aktiviteter och intressen kunderna har
  • Vad kunderna har för åsikter och värderingar
  • Om kunderna vill ha reklam eller inte
  • Hur kundernas innehav ser ut av bil, båt, fritidshus etc.

Kostnad

Du får en analys och rapport baserat på analysen för 40 000 kronor, exkl. moms.

Vill du göra en beställning?

Är du avtalskund kan du beställa en analys genom din säljare. Övriga kunder kan kontakta kundservice, tel. 0771–33 33 10, eller fylla i sina uppgifter för att bli kontaktad.

Relaterade tjänster

Adressvård

När du vill hålla ditt kundregister uppdaterat.

Mer om Adressvård

Svarsanalys

När du vill förstå vilka kunder som svarade på ditt utskick.

Mer om Svarsanalys

Adressköp

Har du koll på din målgrupp men har svårt att nå den? Vi hjälper dig hitta rätt adresser till dem du vill nå.

Mer om Adressköp