Kundanalys

Kundanalys ger en bättre insikt om målgruppen i ditt kundregister och ger en bra grund för din framtida marknadsföring.

Kundanalys ger en bättre insikt om din kundbas

Vad vet du egentligen om dina kunder? Kanske har du ett kundregister men liten eller ingen kunskap om vad som är mest utmärkande för dina kunder, var de bor och var du kan nå nya kunder med samma typ av profil.

Kundbasen

Du får fördjupade kunskaper om kundbasen.

Marknadsföring

Erhåller ett verktyg för vassare marknadsföring.

Lönsamhet

Förbättrar dina förutsättningar för bättre lönsamhet.

Med hjälp av vår tjänst Kundanalys får du en bättre insikt om ditt företags kundbas och skapar en bra grund för ditt framtida marknadsföringsarbete.

Så här går analysen till

För att genomföra analysen behövs en kunddatafil skickas till PostNord. Kunddatan måste vara så utformad att vi kan koppla ihop en viss individ med ett postnummer. Kundanalysen utförs av PostNords analytiker i vårt eget verktyg DM-analys.

Att tänka på

  • När skedde den senaste adressuppdateringen?
  • Ska samtliga kunder ingå? Finns det grupper i kundbasen som bör analyseras var för sig?
  • Bör kunder som varit inaktiva en längre tid undantas?

För att du skall få ut så mycket som möjligt av analysen behöver vi

  • adressinformation
  • information om ålder och kön
  • KundID. Ett unikt kundnummer kan vara till stor hjälp för att identifiera kunder som bytt adress.

Exempel på innehåll i rapporten

  • Vilka bor i området runt din butik?
  • Vilka livsstilstyper bor där?
  • Vilka grupper kan ha intresse för din produkt/tjänst?
  • Vilka åldersgrupper bor i området?
  • Vilken inkomst har de?
  • Vilken livsfas är de i (är de gifta, har de barn)?
  • Vilket konsumtionsmönster har de?
  • Vilka aktiviteter och intressen har de?
  • Vilka åsikter/värderingar finns?
  • Vill de ha reklam eller inte?
  • Vilka medievanor och internetvanor har de?

Analysen presenteras i en skriftlig rapport samt med en personlig presentation. Är du intresserad av en ännu djupare analys? Kontakta din säljare för mer information, så bokar vi upp en workshop.

Kostnad

Utförandet av analysen och färdigställandet av rapporten kostar 40 000 kronor, exkl moms.

 

Formulär för företag

Vill du göra en beställning?

Är du avtalskund kan du beställa en Kundanalys genom din säljare. Annars är du välkommen att ringa kundservice på telefon 0771-33 33 10, eller kontakta oss via formulär.

Är du privatperson och till exempel har en fråga om ditt paket, vänligen kontakta kundservice.

Relaterade tjänster

Skapa Utskick

Smidigt när du vill skicka samma information till en större mängd mottagare. Vi tar hand om utskrift, kuvertering och leverans.

Mer om Skapa Utskick

Adressvård

När du vill hålla ditt kundregister uppdaterat.

Mer om Adressvård

Svarsanalys

När du vill förstå vilka kunder som svarade på ditt utskick.

Mer om Svarsanalys