Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Brevbärare levererar paket till en låda utanför ett hus.
Så skapar du en leveranskedja som möter kundens alla behov – från köp till upphämtning.

Sex tips för bättre e-handel

Att skapa en sömlös köpprocess som uppfyller kundens alla behov – från köp till leverans – är viktigt för dagens e-handlare. Vi har tagit fram sex rekommendationer för hur du kan förbättra dina kunders köpupplevelse.

  1. Förenkla och tydliggör leveransalternativen
    Många köp slutförs inte idag om det saknas leveransalternativ. Du kan underlätta för dina kunder genom att tydliggöra vart, hur och när leveransen kommer att ske. För återkommande kunder är det bra att erbjuda förval av deras senaste leveransalternativ. Det visar kunskap om dina kunder, bygger lojalitet och kan öka konverteringsgraden.

  2. Erbjud alternativ: exakta, snabba eller förmånliga leveranser
    Leveransupplevelsen måste motsvara köpupplevelsen. För konsumenten innebär det alltid en balans mellan snabbhet, precision och kostnad. Köpet är oftast inte så brådskande att det lönar sig att betala för expressleverans. Istället vill många själva bestämma en leveranstid eller ett leveransställe och ta emot sin leverans på ett sätt som passar in i deras vardag.

  3. Erbjud möjligheten att välja leveransställe
    Kunder vill att leveranser ska passa in i deras dagliga liv. Du kan skapa nöjdare kunder genom att erbjuda flera olika leveransalternativ så att kunden kan välja det alternativ som passar dem bäst.

  4. Var flexibel och kommunicera med dina kunder
    Genom att erbjuda dina kunder möjlighet att välja leveransmetod, spåra produkten och förstå vad som behövs för att få leveransen blir du mer flexibel. Med en god förståelse för dina kunders preferenser kan du lättare kontakta kunden på rätt sätt – via e-post, text meddelande eller kanske en notifikation i sin e-brevlåda? Det är bra att göra det enkelt för kunden att välja ett alternativ som passar.

  5. Gör det enkelt att ändra leveransen
    Att ge dina kunder tillfälle att påverka leveransen efter utcheckning är en del av en välfungerande logistik och hjälper dig att förbättra dina kundrelationer. Du kan lösa det genom att till exempel ha någon annan som paketerar eller kan ändra upphämtningsplatsen från en nära kundens hem till en nära arbetet.

  6. Skapa smarta lösningar för returnering
    Att som företag kunna hantera returer på ett smidigt sätt hjälper till att skapa en bra köpupplevelse. Kunder kan ha kort tålamod när varor behöver lämnas tillbaka. Du kan underlätta för kunden genom att erbjuda en god tillgång till platser för avlämning samt klara instruktioner för hur returen går till och hanteras. Om du kan ge svar på när en retur blir återbetald ökar dina kunders känsla av säkerhet och minskar hinder mot att köpa.

Vill du veta mer om våra e-handelslösningar och få hjälp att komma igång med din e-handel?

<script src="//app-lon02.marketo.com/js/forms2/js/forms2.min.js"></script> <form id="mktoForm_4228"></form> <script>MktoForms2.loadForm("//app-lon02.marketo.com", "184-XFT-949", 4228);</script>
Customer service