Illustration
Retail Day 2021

Talare

Den 23 februari 2021 arrangerar vi digitala sändningen Retail Day med intressanta samtal, insikter och analyser från branschen. Här kan du läsa om våra talare.

Talare

Peter Hesslin – Chef, eCommerce & Logistics, PostNord

Peter Hesslin har arbetat inom logistik under merparten av sitt liv, både i Sverige och globalt. Peter har under dessa år pendlat mellan operativa och kommersiella roller. Peter har ett stort intresse för e-handel och B2B och ser kundupplevelsen genom hållbarhet, förstklassig service och kvalitet, samt de digitala gränssnitten som krav för att konkurrera på den absoluta toppen i industrin.

Cecilia Tall – Generalsekreterare, TEKO

Cecilia Tall är till vardags generalsekreterare vid TEKO – Sveriges Textil- och Modeföretag – och en av ledamöterna i regeringens samverkansprogram för näringslivets klimatomställning.
– Det kommer att bli oerhört viktigt att ha med cirkulära designprinciper nu när vi formar framtidens lagstiftning och styr mot nya hållbarare produkter. Och att vi gynnar och hjälper de företag som är i frontlinjen av utvecklingen mot ett fossilfritt samhälle. Vi har särskilt pekat på vikten av att göra rätt från början, antingen mot ett förlängt produktliv eller ett förlängt materialliv, säger Cecilia Tall.

Arne Andersson – E-handelsrådgivare, PostNord

Arne Andersson är e-handelsrådgivare och har lång erfarenhet av e-handel och logistik, och har följt branschen sedan slutet av 90-talet.

Carl-Fredrik Teder – Detaljhandelsanalytiker, PostNord

Carl-Fredrik Teder har tidigare jobbat med analys och strategi inom FMCG och dagligvaruhandel. Han har också jobbat som konsult på Prime/United Minds, med fokus på konsumentanalys.

Christiane Dolva Törnberg – Head of Sustainability, Fjällräven

Christiane Dolva Törnberg är passionerad kring hållbart ledarskap och har varit verksam som rådgivare inom hållbarhet sedan 2009. Hennes framgångsrecept är teamwork, motivation och medvetenhet för att skapa högpresterande och hållbar utveckling. På Fjällräven kan hon kombinera sin kärlek för utomhusaktiviteter med sin passion för en hållbar framtid, och fortsätta bygga en plattform som både värnar om ett bra affärsklimat och klimatet i stort.

Emma Ohlsson – Verksamhetsansvarig, Cervera Vintage

Emma Olson har mer än tjugo års erfarenhet från design- och livstilsbranschen, där hon bland annat haft ledande befattningar på branschorganisationen för svenskt mode och på Patriksson Communication. Tidigare också journalist för bland annat ELLE och The Times. Nyligen rekryterades hon som verksamhetschef för Cervera Vintage från en liknande roll på Stockholms Auktionsverk Fine Art.

Sofia Hagelin – PR och kommunikationschef, Tradera

Sofia Hagelin är en uppskattad föreläsare inom digital kommunikation, hållbarhet och e-handel och hyllad serieentreprenör. Hennes första start up var Sveriges första nätresebyrå - Resfeber och sedan grundade hon modeföretaget Heart of Lovikka. Sofias spetskompetens är PR, e-handel och hur man bygger cirkulära varumärken i en digital värld.

Kajsa Hulthén – Biträdande professor, Chalmers Tekniska Högskola

Kajsa Hulthén är biträdande professor vid avdelningen Supply and Operations Management och vice styrkeområdesledare för Styrkeområde Transport, där hon forskar om de strukturella och dynamiska aspekterna kring distributionsnätverk. Här undersöker hon företags inköpsbeteenden och är inblandad i projekt kring hållbar logistik. Samt hur man kan öka effektiviteten genom att ändra arbetsfördelningen.

Jonas Norberg – Sales Manager, DS Smith

Jonas Norberg har i olika befattningar och ansvarsområden jobbat med e-handel och logistik sedan slutet av 90-talet då Postens satsning på elektronisk kommunikation och Torget.se lockade istället för fortsatta studier på högskolan. Ända sedan dess så har hjärtat funnits inom försäljning och hela tiden med ett stort intresse och nyfikenhet av ehandel, logistik och utvecklingen inom dessa områden. Jonas började på DS Smith år 2019i och lockades då bland annat av kunskapen och möjligheterna att utveckla kreativa lösningar för flera av de utmaningar som finns hos tillverkande och distribuerande företag.

Sebastian Rudenstam – CBDO & founder, Beleco

Sebastian Rudenstam är medgrundare av Beleco, världens första marknadsplats för delning och hyra av möbler flexibelt per månad. Beleco hoppas få ner möbelkonsumtionen genom att öka nyttjandegraden vilket minskar produktionen av nya möbler. Allt för att göra möbelbranschen mer hållbar och se till så att alla möbler får ett långt och användbart liv. Beleco har byggt ett helt system samt processer för att hantera en PaaS-affär som de nu även börjar erbjuda till fler industrier och återförsäljare av andra typer av produkter för att de enkelt ska kunna bygga sin egna Product-as-a-Serivce-lösning.

Sofia Leffler Moberg – Hållbarhetschef, PostNord

Sofia Leffler Moberg har lite mr än 15 års erfarenhet av värdeskapande hållbarhetsarbete, och har i hela sitt yrkesliv jobbat med miljö- och samhällsutvecklingsfrågor. Sofia har tidigare arbetet på Hallvarsson & Halvarssons team inom CSR och Hållbarhet, där hon var marknadsområdeansvarig för strategiska hållbarhetstjänster, och sedan 2018 är Sofia hållbarhetschef på PostNord.

Johanna Allhorn – Chefredaktör, E-Handel

Johanna Allhorn är chefredaktör på nordens ledande e-handelstidning med 200 000 unika besökare per månad. Bolagets motto är ”alla e-handlare förtjänar framgång”. I sin roll har hon en unik inblick i vad som händer inom handeln på och nätet, vilka trender som väntar runt hörnet.