Illustration
Retail Day 2021

Talare

Här kan du läsa om talarna under Retail Day.

Peter Hesslin

Chef e-handel PostNord

Peter Hesslin har arbetat inom logistik under merparten av sitt liv, både i Sverige och globalt. Peter har under dessa år pendlat mellan operativa och kommersiella roller. Peter har ett stort intresse för e-handel och B2B och ser kundupplevelsen genom hållbarhet, förstklassig service och kvalitet, samt de digitala gränssnitten som krav för att konkurrera på den absoluta toppen i industrin.

Arne Andersson, PostNord

Arne Andersson

E-handelsrådgivare, PostNord

Arne Andersson är e-handelsrådgivare och har lång erfarenhet av e-handel och logistik, och har följt branschen sedan slutet av 90-talet.

Carl Fredrik Teder, PostNord

Carl-Fredrik Teder

Detaljhandelsanalytiker, PostNord

Carl-Fredrik Teder har tidigare jobbat med analys och strategi inom FMCG och dagligvaruhandel. Han har också jobbat som konsult på Prime/United Minds, med fokus på konsumentanalys.

Urban Lindstedt, Ehandelstrender

Urban Lindstedt

Programledare, Ehandelstrender

Urban Lindstedt är skapare och programledare för Ehandelstrender, Sveriges ledande podd kring e-handel. Varje vecka har Urban besök av spännande gäster med unika erfarenheter kring den värld vi verkar i. Under Retail Day delar han med sig av sin kunskap kring e-handelsfrågor.

Annelie Gullström, Bambuser

Annelie Gullström

Product Director Phygital-Solutions, Bambuser

Bambuser har en ledande position inom e-handelsupplevelser/Social Commerce, och Annelie Gullström är ansvarig för företagets interaktion mellan online och offline. En synergi som blir allt viktigare i dagens utveckling. Annelie har 20 års erfarenhet av digital strategi och förändringsarbete, och under Retail Day kommer vi få ta del av hennes omfattande kunskap.

Jessica Mattsson, Partner eEquity

Jessica Mattsson

Partner, eEquity

Jessica Mattsson är Partner på eEquity, en fond som investerar i nyskapande och trendsättande digitala tillväxtbolag. Med entreprenöriellt fokus och synergier mellan företagen de investerar i, har eEquity bland annat hjälpt många hajpade e-handelsbolag att växa.

Patrik Stoopendahl, Shape Consumption

Patrik Stoopendahl

Affärsantropolog, Shape Consumption och Doktorand
Management & Digital Retail, Högskolan i Borås

Patrik Stoopendahl är doktoranden och affärsantropologen som i snart 10 års tid har föreläst om digital konsumtion, marknadsföring och e-handel. Patrik är medförfattare till prisbelönta boken ”Köprevolutionen” som beskriver hur den digitala kunden transformerar detaljhandeln och han besitter stor kunskap om landskapet vi befinner oss i. Nu delar han med sig av sina kunskaper hos oss under Retail Day baserat på hans pågående PhD-forskning, inom vilken han följt tio svenska hushålls konsumtionsvanor och kundresor under ett års tid.

John Ekman, Conversionista

John Ekman

Digital långvägare och CMO på ARC

John är kanske mest känd som grundare av Conversionista, Sveriges främsta konverteringsbyrå. Han har jobbat inom digitala medier sedan start, och nu är han CMO för ARC-gruppen som hjälper företag och e-handlare att växa med allt från digital strategi till digitalt hantverk.

Steffen Haferbier, Baymard Institut

Steffen Haferbier

Steffen Haferbier – Senior UX Auditor, Baymard Institute

Baymard Institute är ett oberoende institut för research inom UX. De utför årligen studier runt alla aspekter av användarupplevelsen i onlinemiljön och tillhandahåller lösningar, optimering och utveckling till flera av världens största e-handelsföretag. Steffen kommer under dagen att dela med sig av fynd från studier samt prata om betydelsen av att arbeta med UX-design inom e-handeln för att åstadkomma användarvänliga köpupplevelser.

Sara Bergman, Svanen

Sara Bergman

Kriteriechef och hållbarhetsansvarig, Miljömärkning Sverige (Svanen)

Sara Bergman jobbar på Svanen som är Nordens officiella miljömärke. De bidrar till att vägleda konsumenter till de miljömässigt bättre produkterna. Sara kommer att bidra med sin gedigna kunskap om miljöcertifiering och hållbara alternativ, samt dela med sig av nyheter runt Svanenmärkt e-handelsfrakt.

Tom Thörnblom, LYKO

Tom Thörnblom

Tom Thörnblom – Kommunikation och hållbarhetschef, LYKO

Tom Thörnblom är sedan 2019 ansvarig för kommunikation, hållbarhet och investerardialoger hos LYKO. Tom har sedan tidigare en gedigen bakgrund från finansbranschen och av att ha arbetat med hållbarhetsraiting. Under dagen kommer han ge sitt perspektiv på hur e-handelsföretag kan möta de ökade kraven på hållbarhet när volymerna för transport ökar. LYKO är ett av Nordens ledande specialistföretag inom hår- och skönhetsvård, som varje år levererar över 3 miljoner ordar till sina kunder.