Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

Enkel och säker paketutlämning med Digital Identifiering

Digital Identifiering är en tilläggstjänst för MyPack Collect och gäller för mottagare i Sverige. När du väljer tilläggstjänsten innebär det att din mottagare får en avisering med en länk till en sida där de kan legitimera sig via Mobilt BankID.

På sidan får de även en utlämningskod innan de hämtar paketet hos ombudet. Legitimeringen sker mot det personnummer du som e-handlare har skickat med i paketets transportinstruktion.

Vad behöver du som e-handlare tänka på?

  • Berätta för dina kunder om funktionen med den digitala legitimeringen som gör hanteringen smidigare när de ska hämta sitt paket (eller om de vill att någon annan ska hämta paketet).
  • Berätta att beställda varor utlämnas mot identifikation med Mobilt BankID i samband med att de beställer via din sajt.

T ex så här: ”För att hämta ut ditt paket behöver du identifiera dig via Mobilt BankID”.

Så här fungerar det

Illustration

1. Din kund Pia gör en beställning i din webbshop. Varan packas och paketet levereras till ombudet.

Illustration

2. Pia får ett sms med länk till en landningssida. Där identifierar Pia sig med hjälp av Mobilt BankID och får en kod.

Illustration

3. Koden är inte personlig utan kan ges till en annan person.

Illustration

4. Pia ger koden till en kompis som hämtar ut varan hos ombudet.

Om mottagaren saknar Mobilt BankID

Om din kund saknar Mobilt BankID behöver du få information om det.

  • Alternativ 1: Du lämnar ut koden till kunden. Det fungerar så här: Kontakta vår kundservice via mejl så får du koden som du sedan vidarebefordrar till din kund.

  • Alternativ 2: Du kontaktar vår kundservice via mejl och begär paketet i retur.

Paketet skickas sedan ut på nytt av dig, då med ordinarie legitimationskrav, dvs. giltigt ID-kort, körkort, pass.

Customer service