Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
En tjej som sitter framför en dator.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern Q3 är här!

E-handeln visar på en lite stillsammare tillväxt på 11 procent i det tredje kvartalet. Samtidigt är det fortsatt allt fler som e-handlar – 69 procent av befolkningen, vilket är fler än det någonsin varit under kvartal tre.

Som vanligt har vi tittat extra på konsumenternas planer inför julhandeln och Black Friday den 29 november. Allt fler köper julklappar online och allt fler lägger mer än halva julklappsbudgeten på nätet.

Ladda ner rapporten längre ner på sidan.

Några slutsatser från rapporten:

  • E-handeln under kvartal 3 växte med 11 % vilket är den lägsta kvartalstillväxten vi sett sedan Q3 2011.
  • Samtidigt är det fler än någonsin som e-handlar under kvartal tre (69 %) och fler än någonsin som planerar att köpa julklappar på nätet (56 %).
  • Skönhet och hälsa är den produktkategori som växer mest i kvartalet sett till hur många konsumenter som har handlat i respektive kategori (34 % jfm 30 % 2018).
  • Optimismen inför julhandeln, bland e-handlare, är mer modest än vad den varit tidigare år. Det är betydligt färre e-handlare som tror på en julhandelstillväxt på 11% eller mer (23 % jfm 30 % 2018).
  • Av de svenskar som e-handlar julklappar så är det fler än tidigare som planerar att lägga mer än 50 % av julklappsbudgeten online.
  • En mindre andel av de som e-handlar julklappar planerar att köpa julklappar från utländska sajter.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

 

Ladda ner senaste E-barometern

Customer service