Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Tjej sitter och solar i en park i stan.

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

E-barometern Q2 har landat!

E-handelsåret 2019 fortsatte starkt under Q2 med en total tillväxt på 13 procent. I den här rapporten har vi tittat på e-handelns leveranser och betallösningar. Allt fler e-handlare har slutat erbjuda fria returer och allt färre e-handlande svenskar förväntar sig att kunna returnera varor utan kostnad.
Ladda ner rapporten via formuläret längre ner på sidan.

Några slutsatser från rapporten:

  • Totalt växer e-handeln under andra kvartalet 2019 med 13 procent.
  • 7 av 10 svenskar har e-handlat under andra kvartalet 2019 och hälften av dem genomförde ett köp via en mobiltelefon.
  • Dagligvaruhandeln på nätet växer mest med 24 procent.
  • 69 procent av e-handelsföretagen erbjuder inte fria returer.
  • Färre svenskar uppger att de köpt kläder och skor från utlandet jämfört med Q2 2019.

Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Ladda ner senaste E-barometern

Customer service