Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

E-barometern

Ett par i en soffa i julpyntad miljö.

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Julen väntar runt hörnet, därför är temat för E-barometern Q3 2018 just julhandel. Hur kommer svenska konsumenter att shoppa sina julklappar i år. Hur stor andel kommer köpas online respektive i fysiska butiker och hur många handlar egentligen under Black Friday? Och som vanligt får du även reda på utvecklingen under årets tredje kvartal för svensk e-handel totalt sett och per bransch.

Ladda ner rapporten via formuläret till höger om du läser via dator alternativt längst ner om du läser i mobilen.

Några slutsatser från rapporten:

  • Prognosen som sattes i början av året ligger kvar för 2018, vilket innebär att e-handeln kommer att omsätta 77 miljarder kronor under året.
  • Starkast tillväxt under tredje kvartalet visade möbler/heminredning och barnartiklar/leksaker. Ett något tuffare kvartal visade byggbranschen upp.
  • Julhandeln fortsätter att bli allt mer digital. I år planerar fler än någonsin tidigare att de kommer att handla julklappar på nätet.
  • De traditionella bekanta julklapparna kommer att vara populärast även i år, det vill säga kläder, böcker och leksaker.


Har du frågor om rapporten eller vill ge feedback? Mejla gärna ebarometern@postnord.com.

Om E-barometern

E-barometern publiceras en gång per kvartal. Den innehåller siffror över e-handelns omsättning och tillväxt tillsammans med undersökningar bland konsumenter och e-handelsföretag kring olika teman. E-barometern baseras på information som samlats in från svenska detaljhandelsföretag med försäljning över internet (både från kedjor och renodlade e-handelsföretag).

Rapporten baseras också på ett antal konsumentundersökningar som har genomförts med hjälp av Kantar Sifos webbpanel. Alla undersökningar är gjorda med ett riksrepresentativt urval av Sveriges befolkning i åldrarna 18–79 år. Webbundersökningarna är representativa för de 95 procent av Sveriges befolkning som har tillgång till internet. I löptexten benämns dessa oftast som konsumenterna eller svenskarna. Mer information om undersökningarna hittar du i metodavsnittet i rapporten.

E-barometern

Ladda ner senaste E-barometern. Därefter skickar vi nya e-handelsrapporter till dig direkt när de släpps.

Customer service