Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

PostNord Retail Day

Stockholm, 19 februari 2019

Vi går mot en mer friktionslös shoppingupplevelse. Och lika enkelt och smidigt som vi vill kunna shoppa vill vi även ha våra leveranser. Årets Retail Day handlar om datadriven marknadsföring, machine learning och AI, om marknadsplatser, communities och lojalitet samt om vikten av leveranserna, upplevelsen och känslan efter ett köp.

Vi hoppas att du ska lämna dagen full med nya insikter och handfasta tips som du kan använda i din vardag.

Varmt välkomna till Retail Day, den 19 februari 2019.

Moderator: Beata Wickbom
Plats: Münchenbryggeriet

Program

08.00 Frukost och registrering

08.30-12.00 Seminarier

Anmäl dig i dag!

Talare

Uppdateras löpande.

Nu eller aldrig – förväntningar på sömlös handel, Sara Kappelmark

Teknologiledare som Amazon, Uber, Netflix och Foodora har höjt konsumenternas förväntningar på hur snabbhet och smidighet ser ut. Samtidigt har digitaliseringen medfört nya hinder för att konvertera inspiration till köp till produkt-i-handen. Detta är en följd av till exempel att kunderna i allt större utsträckning får sin inspiration digitalt från tredje part, så som influencers, snarare än från varumärkenas egen marknadsföring eller inspiration i butik. De verktyg som används för att uppnå sömlös handel är fortfarande trubbiga och inte helt anpassade för hur olika kundresorna inom handeln ser ut.  
Under denna presentation kommer ni få lyssna på den research McKinsey & Company har gjort på temat. Både internt inom bland annats McKinsey Global Institute och i partnerskap med andra aktörer. Ni kommer få höra om dels kundens förväntningar på sömlös handel och dels internationella exempel på ledare som driver innovation inom sömlös handel.

Sara Kappelmark

Sara Kappelmark

Sara Kappelmark är partner på det globala konsultbolaget McKinsey & Company och leder McKinsey Sveriges Retail & Consumer-hub. Hon har arbetat i tio år med detaljhandelsbolag tvärs Europa i strategi- och förändringfrågor.

Dessutom har hon lett McKinsey’s partnerskap med brittiska magasinet Business of Fashion för att särskilt driva research av affärstrender inom modebranchen.

Hur kommer senaste AI-revolutionen påverka vårt samhälle? Anders Arpteg

Något extraordinärt har hänt inom Artificiell Intelligens (AI) de senaste åren. Företagen har börjat prata om att gå in i en AI-först värld, men vad betyder det egentligen? Vi känner alla till Amazon och deras innovativa användningsområden för data och AI, t.ex. produktrekommendationer, logistikoptimering och till och med Amazon Go-butikerna.
Företag som Spotify använder inte bara AI för rekommendationer, utan också för att optimera användarupplevelsen i allmänhet. Uber använder AI bland annat för ruttoptimering, bedrägeribekämpning och för att matcha chaufförer. För att ligga steget före måste vi vara beredda på vad som kommer härnäst. Denna presentation kommer att ge en glimt av framtidens AI och vilka möjligheter som kommer att finnas.

Anders Arpteg

Anders Arpteg

Anders Arpteg har arbetat med AI i 20 år inom både akademi och industri, med en doktorsexamen från Linköpings universitet. Han arbetade på Spotify i många år med big data och maskininlärningstekniker för att optimera användarupplevelsen.

Nu arbetar han med de senaste AI-teknikerna hos Peltarion som Principal Data Scientist, där de har det ambitiösa målet att göra deep learning och de senaste AI-teknikerna tillgängliga för alla, inte bara de stora organisationerna. Anders är även grundare av Agent Central AB, har är AI-rådgivare för den svenska regeringen, organisatör för Machine Learning Stockholm Meetup Group och sitter i flera advisory boards.

Fire side chat med e-handelskungen Pär Svärdson, Apotea

Apotea har vunnit svenskarnas favoritbutik på nätet, som PostNord delar ut, två år i rad. Pär Svärdson, VD på Apotea, kommer att berätta om framgångsfaktorerna och varför han tror att de fått priset. Dessutom kommer han att få frågor om hur de ska fortsätta vara relevanta och vinna konsumenternas hjärtan även framöver, ge sin syn på svensk retails framtid samt hur han tänker kring ämnen som marknadsföring, AI, personalisering, logistik, tillgänglighet och hållbarhet.

Pär Svärdson

Pär Svärdson

Pär Svärdson är grundare och VD för nätapoteket Apotea. Han var även med och grundade nätbokhandeln Adlibris år 1997. Pär Svärdson sitter med i i ett flertal bolagsstyrelser och har ett stort intresse för miljöfrågor. På fritiden seglar han gärna och har vunnit SM-guld i klassen Farr 30.

Utmärkelser i urval: Albert Bonniers pris som Årets Företagare (2017), Årets Hedersupplänning (2017), Entrepreneur of the Year (2016), Årets företagsammaste människa (2015), Årets företagare (2015), Handelns mäktigaste (2016) och inte minst PostNords pris Svenskarnas favoritbutik på nätet (2018, 2017).

Vad betyder det att vara kundcentrerad – på riktigt? Jessica Enbacka

Vad kan retailföretag lära av resebranschens digitala resa? Jessica Enbacka, Commercial director på TUI, kommer att beskriva TUIs resa – från de utmaningar de hade initialt sett till att hela organisationen alltid sätter kunden först.
Ni kommer att få lyssna på hur de arbetar med datadrivna insikter och säkerställer att de är relevanta i alla touchpoints där de möter kunderna. Relevanta i form av rätt information vid olika situationer för olika personer och i rätt kanal. Ni kommer att få ta del av fallgropar och lärdomarna längs resans gång. Till exempel om vilken kompetens som behövs i det nya landskapet idag och vad nyckeln till ett lärande bolag är?

Jessica Enbacka

Jessica Enbacka

Jessica Enbacka är Commercial Director på TUI Nordic och har en lång erfarenhet inom resebranschen och en rad olika affärsområden. Hon har en bakgrund som Produktchef, inom Yield och Supply Management, Strategi och Digitalisering, samt senast som företagets IT Direktör.

Jessica har varit högst delaktig i med att ta TUI från ett klassiskt resebolag som sålde via katalog och butiker till att idag vara en av Nordens största on line aktörer med majoriteten av sin försäljning digitalt. Under denna resa har TUI hela tiden haft kundens behov framför sina ögon och med tydligt mål drivit TUI i riktningen för att fortsätta vara en relevant aktör på marknaden och konsumentens förstahands val.

Electra gruppen förvärvar EM Möbler – det var kanske 2018 års mest spännande uppköp – hur går tankarna hos Electra? Annelie Sjöstedt

Presentation och intervju med Anneli Sjöstedt – hur jobbar Electra i denna föränderliga retailvärld och vad är deras tankar om framtiden? 

Anneli Sjöstedt

Anneli Sjöstedt

Anneli Sjöstedt är VD på börsbolaget Electra Gruppen som är ett handels-it och logistikföretag. Anneli har arbetat inom retail- och logistikbranschen i närmare 20 år. Följer med spänning marknadens förflyttning och driver bolagets utveckling för att tillgodose kunder och partners.

Presentation av e-handelsåret 2018, Carin Blom och Arne Andersson

Vad hände under e-handelsåret 2018? Vilka branscher ökade mest? Och var står den svenska detaljhandeln? Vad tycker konsumenterna i vissa frågor såsom leveransen, marknadsföring och retargeting annonser? Det och mycket mer kommer vi att berätta utifrån rapporten E-barometern, som släpps samma dag.

Stilla din nyfikenhet och lyssna på insikterna från rapporten.

Carin Blom – detaljhandelsanalytiker PostNord

Carin Blom, PostNord

Carin är detaljhandelsanalytiker på PostNord. Talesperson för e-handelsfrågor och ansvarar bland annat för rapporten E-barometern, som följer utvecklingen inom svensk e-handel.

Arne Andersson, PostNord

Arne Andersson, PostNord

E-handelsexpert och senior rådgivare hos PostNord. Lång erfarenhet av e-handel och logistik.

 

Customer service