Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Ett par i en soffa som e-handlar tillsammans.
Våra lösningar/E-handel

E-handel under köp

För de flesta konsumenter är köpet inte så brådskande att en snabb leverans är värd att betala extra för. En dags skillnad spelar vanligtvis inte stå stor roll. Däremot vill många konsumenter gärna redan vid köpet erbjudas möjligheten att specificera en bestämd leveranstid, plats och ett visst sätt som passar in i deras rutiner.

Dina kunder vill att leveransen ska passa in i deras vardag. Deras krav skiftar beroende på vad de köper, när de köper och vad varan betyder för dem. Att kunden själv har möjlighet att välja ett passande leveransställe vid varje köptillfälle är viktigt. Närmast betyder inte alltid bäst. Friheten att kunna välja mellan leverans till jobbet, hemmet eller till ett ombud är viktigare.

Vi hjälper dig att göra det enklare för dina kunder genom lösningar som ger fler valmöjligheter vid köp och leverans.

  • Låt din kund välja leveransplats.
  • Ge möjlighet till utlämning från butik.
  • Din kund kan använda vår app.
  • Fler leveransmöjligheter med FlexChange.
  • Säkrare och flexiblare utlämning med digital identifiering.
  • Större valfrihet och leveranser innanför dörren med digitala lås.
  • Plocka, packa och skicka varor.
  • Informera kund via avisering.

I kundportalen erbjuder vi tjänsten Track & Trace Premium där du kan skapa ett automatiserat flöde av notiser till dina mottagare märkta med din egen logotyp. Läs mer om kundportalen. Har du redan ett konto? Logga in direkt.

Ge möjlighet till utlämning från butik

Har du både e-handel och fysisk butik är tjänsten Collect In-store något för dig. Låt dina kunder välja om de vill hämta sina e-handlade varor direkt i din butik istället för hos postombud. Med hjälp av vår retail-app kan du bli eget ombud för dina kunder. Det ger mer trafik till din fysiska butik och mer frihet till din kund, som kan välja mellan fler ställen än standardutbudet för uthämtning.

Din kund kan använda vår app

PostNord App är en tydlig och lättförståelig app som du använder för att söka efter din försändelse. Appen fungerar även som en fjärrkontroll för paketleveransen, där din kund inte bara kan styra var varan ska levereras, utan också kan hantera tilläggstjänster och returer.

Fler leveransmöjligheter med FlexChange

Efterfrågan på flexibel hemleverans ökar i de nordiska länderna. Med FlexChange kan din mottagare välja tid och plats och behöver inte ens vara hemma för att få paketet levererat. I PostNords app eller på webbplatsen kan mottagaren boka hemleverans, välja dag och tid, och uppdatera tiden för en redan bokad hemleverans. Om mottagaren inte är hemma finns valet att aviseringen går till någon, t ex en släkting eller en granne.

Säkrare och flexiblare utlämning med digital identifiering

Digital identifiering är ett säkert alternativ till den fysiska legitimationen. För mottagaren innebär det fler och flexiblare möjligheter att hämta ut sina paket och det gör det även enklare att hämta åt någon annan. Digitalt ID är en tilläggstjänst till MyPack Collect och gäller för mottagare i Sverige.

Större valfrihet och leveranser innanför dörren med digitala lås

Personer som handlar på nätet kommer snart erbjudas möjligheten att få sina varor levererade direkt innanför dörren. Det nya leveranssättet är framtaget av PostNord och ASSA ABLOY. Med e-handlarna Jollyroom, Apotea och Komplett driver vi ett pilotprojekt där utvalda hushåll får testa leveransalternativet. Leveransalternativet kommer att finnas i Delivery Checkout och FlexChange.

Plocka och packa

När en order har kommit in skall varorna plockas från lagret och packas i lämpligt emballage. TA-leverantörerna är ofta de som frontar slutkonsumenterna med aviseringar. Säkerställ därför funktionalitet genom hela orderhanteringen och att TA-lösningen är anpassad till just din verksamhet.

  • Mycket tid som e-handlare går ut på att packa och skicka varor – viktigt då att ha smidiga lösningar för hela flödet. Från order- och packinformation till genomtänkt lagerhållning och effektiva packningsrutiner.
  • Tänk igenom en hållbar strategi för emballage, standardkartonger, personliga meddelanden med mera, idag är till exempel själva emballaget ofta en outnyttjad kommunikationskanal.
  • Säkerställ att lagersaldo stämmer med information mot kund, samt enhetlig strategi för hantering av ärenden där info är fel, till exempel att en vara ej finns i lager.
  • Prognostisera försäljning och volym samt koppla till lager och personal som kan hantera toppar och dalar.

Skicka

Som e-handlare är det inte alltid så lätt att förstå sig på alla olika tjänster, frakttermer och processer som är förknippade med varudistribution. Säkerställ att den tjänst man bestämmer sig för levererar den kvalitet som ens kunder kräver, samt har den servicenivå som kunderna föredrar. Identifiera just dina behov av fraktlösningar, beroende på typ av produkt, var dina kunder finns och vilka preferenser de har.

  • En bra fraktlösning tillgodoser mottagarens behov oavsett om det handlar om att snabbt och enkelt hämta varan hos ett ombud eller att få den levererad till jobbet eller direkt hem.
  • Hög leveransprecision och kvalitet är två viktiga faktorer, för att till exempel ha möjlighet att ge kontinuerlig information om var paketet befinner sig och när det är framme.

Vi har distributionslösningar som passar just dina behov. Oavsett om du vill skicka inom Sverige eller utomlands.

  • Lätta varor skickas bäst med våra brevtjänster, t.ex. med Varubrev.
  • Tyngre varor färdas snabbt och tryggt med våra pakettjänster, t.ex. MyPack Collect.

Genom PostNord i Sverige och Danmark samt PostNord Logistics eget ombudsnät i Finland och Norge, får din kund sin vara levererad ända hem eller kan hämta den när det passar på ett utlämningsställe i närområdet. Självklart har vi smidiga lösningar för eventuella returer.

Läs mer om våra lösningar inom import och export.

Informera kund via avisering

I kundportalen erbjuder vi tjänsten Track & Trace Premium där du kan skapa ett automatiserat flöde av notiser till dina mottagare märkta med din egen logotyp. Läs mer om kundportalen eller om du redan har ett konto, logga in direkt.

6 tips för bättre e-handel

Att skapa en sömlös köpprocess som uppfyller kundens alla behov – från köp till leverans – är viktigt för dagens e-handelskunder. Vi har tagit fram sex rekommendationer för hur du kan förbättra dina kunders köpupplevelse.

Läs vår guide 6 tips för bättre e-handel
Customer service