Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
E-handlade paket på en köksbänk.
E-handel

Öka din försäljning under Black Friday!

Black Friday har blivit en av de största handelsdagarna i Sverige. Den stora rea-dagen infaller alltid sista fredagen i november. Förra året inföll Black Friday den 23 november medan den i år infaller så sent som den 29 november.

PostNord genomförde en undersökning den 24–25 november 2018, som visade att svenskarna handlade för 6,7 miljarder bara under själva Black Friday-dygnet 2018. Det var 36 procent av befolkningen som handlade, för i genomsnitt 2 635 kronor per person.

2019 infaller Black Friday ovanligt sent, den 29 november. PostNords rapport E-barometern (Q3 2019) visar att tre av tio svenskar i år planerar att handla under Black Friday. Flest konsumenter planerar att handla hemelektronik, följt av kläder och skor.

Tips inför Black Friday:

  • Börja planera i tid!
  • Se till att kommunicera med leverantörer och kunder samt alla där emellan för att hantera förväntningarna.
  • Trycktesta sajten så att den klarar den ökade trafiken under dygnet.
  • Kontakta logistikleverantören i god tid och planera upphämtning av paket.
  • Fånga in nya kunder, planera för att de ska fortsätta handla, dvs ha en lojalitetsplan.
  • Marknadsför dig i tid och i relevanta kanaler – det är stor konkurrens och den som planerar väl blir mest framgångsrik.

Vill du öka din försäljning?

Kontakta oss om du vill veta mer om hur du kan öka din försäljning under julhandeln. Fyll i kontaktformuläret, så diskuterar vi ditt behov.

Har du en fråga om något annat, kontakta kundservice.

<script type="text/javascript" src="//app-lon02.marketo.com/js/forms2/js/forms2.min.js"></script> </p> <form id="mktoForm_4227"></form> <p> <script type="text/javascript">// <![CDATA[ MktoForms2.loadForm("//app-lon02.marketo.com", "184-XFT-949", 4227); // ]]></script>
Paket i vagn på terminal.

Så rustar PostNord inför Black Friday

Black Friday har blivit en riktig e-handelshögtid för såväl konsumenter som för e-handlare och distributörer. Så här har PostNord laddat upp för konsumenthögtiden.

E-barometern

E-barometern

Vi följer, i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research, den svenska e-handelns utveckling. Resultatet presenteras varje kvartal i rapporten E-barometern.

Customer service