Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt
Artiklar/Konsument

I PostNords app kan du välja ditt paketombud

Över 70 procent av svenskarna e-handlar och de flesta hämtar sina försändelser på ett ombud. Men vad är det som styr var dina paket hamnar? PostNords Mathias Olsson reder ut valmöjligheterna.

Sex av tio e-handelspaket levereras via ett av Sveriges 1 950 utlämningsställen. Ibland undrar konsumenter varför de blir tilldelade ett visst ombud, när ett annat ligger minst lika nära. Mathias Olsson, chef för ombudsnätet på PostNord, förklarar:

– Vilket ombud du får styrs av ditt postnummer. Varje ombud servar flera postnummer som kan innehålla allt från ett par hushåll till flera tusen. 
Om ett utlämningsställe ofta blir fullt kan PostNord ta beslut om att lyfta bort ett postnummer och lägga det på ett annat ombud. Eller starta ett nytt.
– Vi för en ständig dialog med presumtiva ombud och har inte bara en reservplan i varje område utan snarare tre, för att kunna hantera den växande e-handeln.

Välj vilket ombud du vill hämta ditt paket på

Även om du blir tilldelad ett ombud, betyder det inte att du aldrig kan byta. PostNord har länge erbjudit e-handelsföretag tilläggstjänsten ”valfritt hämtställe” som innebär att konsumenten kan välja ombud i kassan. 
– Vi skickar en bruttolista med alla våra ombud till e-handelsföretagen, men sen beror det på hur de väljer att bygga upp sin sajt, säger Mathias Olsson.
Om valet inte finns i kassan så kan du som konsument själv byta ombud mot en liten avgift, i PostNords app.

Mindre luft i paketen skapar mer plats hos ombuden

Utvecklingen framåt för ombuden handlar om att spara plats och tid.
– PostNord har ett initiativ kallat Förpackningsresan där vi uppmanar e-handelsföretagen att minska luften i paketen. Med bättre anpassade emballage skulle paketen kunna ta upp betydligt mindre yta hos ombuden, säger Mathias Olsson.

Antalet nöjda kunder ökar

Ny teknisk utrustning är också på väg ut i ombudsnätet, som fingerscanners och nya skrivare, som minskar tiden för varje kundbesök.
– Vi har 78 miljoner unika kundmöten varje år. Vad händer om vi sparar två sekunder per möte? Jo, det har jag räknat ut – det blir närmare 5 år i ren tid.
Även om fler föredrar att få paketen hem till dörren älskar svenskarna fortfarande sina ombud. Hela 90 procent ger tummen upp i PostNords app efter att de hämtat sitt paket. 
– Förra året hade vi en miljon unika betyg från konsumenterna. Just nu ligger vi på ett poängsnitt på 4,75 av 5 möjliga. Många kommenterar också i appen vilket ger oss värdefull information för framtidens leveranser, säger Mathias Olsson.

Video

Tips

Mathias bästa e-handelstips
  • Ladda ner PostNords app och följ dina paket.
  • Identifiera dig med Mobilt BankID – det sparar tid både för dig och ombudet.
  • Hämta dina paket en annan tid än 16–18 då det är som mest folk.
  • Du vet väl att många e-handelsföretag erbjuder valfritt utlämningsställe?
  • Missa inte funktionen i appen som visar paketets storlek och vikt.
  • Du kan välja var du ska hämta ditt paket i appen.

Fakta

Ombud i siffror
  • 1 950, så många ombud finns det runt om i Sverige.
  • 65 % av e-handelsleveranserna går via ett utlämningsställe.
  • 43 % föredrar att lämna sina returer via ombud.
  • 38 % av de som e-handlar vill helst ha sina paket till ombud, 28 % föredrar postlådan och 10 % hemleveranser på kvällstid.
  • 78 miljoner, så många unika kundmöten ägde rum i Sveriges ombudnät under 2019.
  • 8 av 10 tycker att det är viktigt att kunna välja leveransalternativ.

Källa: E-barometern Årsrapport 2019 (pdf), PostNord