Majblommor.
Artiklar/Reklam och analys

Snabbt skapad kampanj gav resultat

Att digitalisera en verksamhet som bygger på det personliga mötet är inte lätt, och att dessutom göra det på väldigt kort tid var en utmaning. Men det goda samarbetet mellan Majblomman och PostNord gav ett resultat klart över förväntan.

Organisationen Majblomman är något av en svensk institution – sedan 1907 har intäkterna från försäljningen av blommorna gått till att motverka barnfattigdomen i Sverige.

Vanligtvis säljer barn blommorna ute på stan eller genom att knacka dörr, men under pandemin har det varit omöjligt. Att tänka nytt och göra det snabbt var nödvändigt för Majblomman.

– För första gången skulle försäljningen ske digitalt via webbshoppar som barn startade själva med hjälp av lärare, ledare eller föräldrar. Vi behövde nå målgruppen med information om möjligheten att delta i Majblommans insamling, och berätta om att man kan söka ekonomiskt stöd av oss. Vi ville också skapa opinion och öka kunskapen kring barnfattigdom, berättar Tove Lindahl Greve, generalsekreterare på Majblomman.

Imponerande insamlingsresultat

Majblomman satte i gång med arbetet med webbshopparna hösten 2020, efter att ha väntat in i det längsta för att se om restriktionerna skulle lätta. I januari 2021 kontaktade PostNord Majblomman och sedan drogs en bred kampanj i gång. För att få föräldrar och barn att starta webbshoppar i majblommans app eller på majblomman.se användes flera fysiska kanaler.

Genom tjänsten DR-tryck formgav Majblomman utskicket, sedan tryckte PostNord upp och distribuerade utskicket som ADR. Det gick ut till 100 000 köpta adresser till föräldrar i den utvalda målgruppen, framtagna efter analys av PostNord, där ålder på barn och bostadsområde var några av parametrarna.

– Resultatet av barnens insamling känns magiskt; det borde inte ha varit möjligt att skapa en ny insamlingsmodell på så kort tid – under två veckor såldes majblommor för 36 miljoner. Ett vanligt år säljs majblommor för 65 miljoner, men den affärsmodellen har vi ju byggt i över 100 år. Nu hade vi åtta månader på oss, säger Tove Lindahl Greve.

Utmaning

  • Driva trafik till digitalkampanj.

Lösning

  • ADR + ODR till köpta adresser till rätt målgrupp.

Effekt

  • Högre försäljning än väntat.