Artiklar/Reklam och analys

Så hittar du rätt reklamkanal för ditt företag

Frågan ”Vilken är den ultimata reklammixen” är ungefär som den klassiska ”Hur långt är ett snöre?” Det beror förstås på. Men dagens marknadschefer har mer att välja på än tidigare. Och även om det digitala går starkt framåt har tryckta medier som DR fortfarande en viktig roll att spela, menar medie-experten Martin Hugosson.

Under de senaste åren har digitala kanaler som sökordannonsering och sociala medier tagit en allt större andel av företagens reklaminvesteringar. Under 2020, i spåren av corona, vände de totala reklaminvesteringarna nedåt medan digitala kanaler fortsätter att öka. (Källa: Institutet för medie- och reklamstatistik.)
Förskjutningen till digitala kanaler innebär också att valet av reklammix blir betydligt mer komplext än tidigare, menar Martin Hugosson, vd för GroupM och med många års erfarenhet från mediebyråer.

– Förr hade man kanske en handfull olika slags kanaler att välja på till en kampanj. Nu kan det vara hundratals. Det är något som många marknadschefer brottas med. Det innebär också att vi på mediebyråerna måste ha en mycket bredare kompetens.

Planera reklamen – det lönar sig

Martin Hugosson menar att utvecklingen mot en mer digital kommunikation många gånger är rimlig i en verklighet som kräver kortare planeringshorisont och stor flexibilitet. Men det kan också finnas en annan förklaring bakom marknadschefernas beslut, menar han.
– För traditionella medier kanske det skiljer 10 procent mellan de som lyckas bäst och de som lyckas sämst. För sociala medier kan det vara 1 000 procent bättre. Därför lägger man naturligtvis mycket tankekraft där.

Direktreklam kan vara mest effektivt

Trots att DR, tillsammans med andra tryckta medier, har backat de senaste åren anser Martin Hugosson att det fortfarande är den effektivaste kanalen i vissa situationer.

– Om man har många produkter och konsumenten inte riktigt vet vad den vill ha, är DR det bästa. Det finns inget annat medium som kan bära så många budskap på samma gång.
Vad gäller framtidens reklaminvesteringar tror Martin Hugosson att betydelsen av kunskap kommer att fortsätta att öka:

– Oavsett tryckt eller digitalt så kommer datadriven kommunikation bli större och trubbiga kanaler mindre och mindre. Och de som sitter på kompetensen om vad som fungerar kommer att vara de stora vinnarna.

Martin Hugossons 3 bästa reklamval

För ett litet e-handelsföretag utan fysiska butiker

”Till en början skulle jag rekommendera enbart digitala kanaler, för att bygga upp kunskap och testa olika strategier. Med tiden kan det vara vettigt att komplettera med mer varumärkesbyggande medier, som tv eller utomhus.”

För en medelstor tillverkare av industrikomponenter

”Med enbart B2B-kunder är det extremt viktigt att ha en genomtänkt webbsajt med relevant information, stöttat av SEO och sökordsannonsering. Här är också adresserad direktreklam ett effektivt medium, där man kan nå rätt mottagare och få plats med ett komplext budskap.”

För en större livsmedelskedja

”Här är det de breda penseldragen som gäller. Eftersom man behöver nå miljoner människor som inte har bestämt vad de ska äta till middag förrän de går ut ur butiken så behöver man nå många med många olika produkter. När man dessutom kan samarbeta med produktägarna till finansieringen av annonseringen är direktreklam och tv bra alternativ.”

Fakta GroupM

Företagsgruppen GroupM med 300 anställda ingår i den globala koncernen WPP och består bland annat av mediabyråerna Mediacom, Mindshare, Quisma och Wavemaker. GroupM står också som arrangör för Nordens största tech- och marketingevent, NextM.