Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

PostNord testar helt nytt koncept inom direktreklam

Ny pilottjänst kopplar ihop e-handel, data och direktreklam i postlådan.

Helena Mandell

– Det fanns en lucka på marknaden i Sverige, och ett behov bland kunderna, säger Helen Mandell, Business Developer Digital MarCom på PostNord.

Hon pratar om den nya pilottjänsten Remarketing Mail som just nu testas av ett antal kunder till PostNord. Det handlar om fysisk så kallad remarketing med unik triggerbaserad adresserad direktreklam (ADR) till en specifik kundgrupp, ett segment eller en kund baserat på deras senaste beteenden online.

På vanlig svenska kan man beskriva det så här: Säg till exempel att du lägger några varor i kundkorgen i en webbshop – men du köper dem aldrig. Du är kanske inte redo just där och då? E-butiken kan då använda den informationen och via Remarketing Mail skicka direktreklam till din postlåda med erbjudanden baserade på dessa produkter. Cirka två dagar efter att triggern aktiverats (i detta fall, att du lämnat varukorgen med varor utan att köpa) landar direktreklamen i postlådan. Det blir en väldigt relevant påminnelse som har en väldigt hög chans att konvertera, att få igenom ett köp.

– Det här är vanligt online. Speciellt bland e-handlare. Många företag har egna marketing automation-satsningar, men de är dyra och ofta svårare att nå effekt med än man tänkt sig. Att dessutom kunna göra detta fysiskt, i postlådan, är ännu mer komplext. Det är där vi kommer in i bilden, säger Helen Mandell.

Sådana här tjänster finns i USA (Pebble Post) och England (Paper Planes) men inte i Sverige – fram tills nu vill säga. Lösningen som PostNord testar är i partnerskap med just Paper Planes, som redan har infrastrukturen på plats.

– PostNord sköter dialogen med kunden, analyserar deras behov och säljer in. Paper Planes sköter hanteringen av kundens data och genomför det hela rent operativt.

– Paper Planes behövde en partner i Sverige och vi behövde lösningen.

Den kund som testat Remarketing Mail mest utstuderat så här långt är e-handlaren Gents. De säljer hygienartiklar i det lyxigare segmentet till målgruppen ”den medvetne mannen”.

– Vi tror på detta och har stora förhoppningar på resultatet, säger Jenny Rydhström, vd på Gents.

I ett av Gents testkampanjer – en så kallad lämnad varukorg, som beskrivs ovan – hade de en konverteringsgrad på smått fantastiska 26 procent. Det innebär att 26 procent av de som fick direktreklamen med erbjudandet i postlådan gick in på Gents hemsida och genomförde ett köp. Vanligtvis, utan den fysiska reklamen, handlar det om i snitt 1,42 procent.

– Vi använde dessutom ett vykort i kampanjen. Det tror jag ökar effekten ytterligare. Så gör man till exempel inte i England där mycket är kuverterat och inte lika direkt tillgängligt för mottagaren, säger Helen Mandell.

Remarketing Mail är en modern lösning som fyller ett tydligt behov hos kunderna. Dessutom kombinerar den två av PostNords viktigaste affärsområden: kombinationen av fysisk och digital kommunikation samt e-handel.

– Det är också en lösning som kan generera merförsäljning. När man startar ett arbete med kunden med Remarketing Mail uppkommer ofta nya frågor som våra andra erbjudanden inom direktmarknadsföring kan svara på, säger Helen Mandell.

För att Remarketing Mail ska gå från en pilot till ett skarpt erbjudande krävs framförallt fler kunder som testar. Där är fyra nya på gång under januari.

– Sedan är detta en så kallad hybridprodukt som kombinerar digitala och fysiska produkter. Det gör att det tar tid att paketera det eftersom flera olika produktionsdelar av PostNord är inblandade.

– Vi behöver dessutom sätta samman ett dedikerat team som kan hålla workshops med kunderna och jobba agilt, eftersom detta är en typ av lösning som kräver det. Men vi hoppas kunna lansera efter sommaren, säger Helen Mandell.

Customer service