Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation på PostNord.
Artiklar – Reklam och analys

Kombinera för bäst effekt

Hemmet är en plats där människor är både som mest och minst mottagliga för reklam. Så hur når man då fram till mottagarna? Här ger Nathalie Malmsten på PostNord sina bästa tips till hur man får effekt med direktreklam.

– I dag jobbar de flesta företag med att kombinera kanaler, både digitala och fysiska. Tillsammans blir effekten större än var för sig, säger Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation på PostNord.
Bästa effekten, enligt henne, uppnås genom att välja fysisk reklam först, för att sedan stötta och följa upp i digitala kanaler.
– Det är också viktigt att förenkla budskapen i den digitala kommunikationen, eftersom det annars skapar onödig stress hos mottagaren.

Vilka fördelar finns med att ”komma in i människors hem”?
– Den största fördelen är att reklamen får högre fokus, det vill säga att mottagaren tar del av reklamen när den faktiskt har tid. Reklamen känns personlig utan att vara påträngande. Det passar därför utmärkt att använda brevlådekanalen för lite mer komplexa och förklarande budskap.
– Förutom att fysisk reklam skapar ”spring i butik” så skapar den också ett beteende på nätet. Mottagarna söker efter mer information, gör prisjämförelser eller går till olika jämförelsesajter. Många agerar också i sociala medier efter att ha fått direktreklam. Det blir ringar på vattnet helt enkelt.

Malmsten vill passa på att avfärda en myt som hon ofta stöter på, nämligen att unga människor inte tycker om fysisk reklam eftersom de mest befinner sig på digitala plattformar.
– Men saken är den att unga faktiskt föredrar fysisk reklam. Det kan bero på att de inte får så mycket fysisk kommunikation i dag.

Men oavsett kanal så är det enskilt viktigaste i en kampanj att kommunicera till rätt målgrupp. Så ju mer koll du har på vem du kommunicerar med, desto bättre blir resultatet.

Hon får medhåll av Arne Andersson, e-handelsexpert på PostNord.
– För att bli relevant är målgruppsanpassning A och O. Ju mer relevanta budskapen är, desto bättre är chansen att tränga igenom, säger han.

Datumen nedan gäller inom Sverige.
  1. Kombinera fysiskt och digitalt
    ANA/DMA:s ”Response Rate Report 2018” visar att fysisk direktreklam har mellan fem och nio gånger högre svarsfrekvens än e-post, sociala medier eller sökordsannonsering. Det klassiska, personliga och autentiska i fysisk DR har en stark effekt på människor. Kombinerat med digital reklam kan effekten bli ännu bättre.

  2. 5G öppnar nya dörrar
    Internet of things, och kommande 5G-tekniken, kommer att koppla upp ännu fler saker i våra hem. I dag har vi Dash-knappar från Amazon som låter oss beställa nytt tvättmedel online genom att trycka på en knapp vi fäster på tvättmaskinen. I morgon känner kanske barnens skor själva av när de börjar bli för små, googlar nya åt dig och messar dig en länk med bästa erbjudandet.

  3. Från skärm till ljud
    Voice, som en del av IoT ovan, spås bli nästa stora grej. Kanske speciellt i människors hem där röststyrning både kan fungera som underhållning och underlätta en mängd vardagliga sysslor. Mycket av vad som säljs kommer att gå via de här apparaterna, och det är en utveckling vi hittills bara har gluttat på.
Customer service