Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Henning Källqvist, vd för Care of Carl. Foto: Evelina Lind.
DM-magasinet – Bakom kulissen: Care of Carl

Företaget där alla är marknadsförare

”Vi har passionerade, kunniga medarbetare som brinner för kläder och stil. Vi jobbar varje dag med inspiration i någon form. Det är en stor del av företaget.”

För 15–20 år sedan var kundernas beteende ganska behovsstyrt. Och när de skulle köpa något gick de helt enkelt till en fysisk butik. I dag är kundresan betydligt mer komplex. Care of Carl kan närmast beskrivas som
en välsorterad herrekipering, fastän på nätet. Det handlar om noga utvalda varumärken som alla står för kvalitet och tidlös elegans. När Henning Källqvist drog igång sajten 2010 var dock kvalitetsmode på nätet en mer sällsynt företeelse.

— Care of Carl kom ur min egen frustration över att inte hitta de kläder och varumärken som jag tyckte om, varken i butik eller på nätet, säger Henning Källqvist, vd för Care of Carl som har sitt huvudkontor i textilstaden Borås.

Henning insåg tidigt att kundupplevelsen måste vara central för en e-handel som handplockar sitt sortiment och vänder sig till en kräsen kundgrupp. Från första stund har Care of Carl erbjudit fri frakt, fria returer och snabba leveranser.
— Det har alltid varit A och O för oss att köpprocessen ska vara så enkel och smidig som möjligt, säger Henning.

Enligt PostNords rapport E-barometern är flexibilitet en avgörande faktor vid e-handelsköp. Hela 81 procent tycker att det är viktigt att kunna välja ett leveransalternativ som passar den egna vardagen. Det kan till och med vara skillnaden mellan köp och icke-köp.
— Det där sista steget är jätteviktigt. Vi jobbar med flera av de ledande aktörerna inom frakt och betalning, för att kunderna ska känna sig trygga men också ha en möjlighet att välja det som passar dem bäst. Samtidigt måste vi se till att det är så få moment som möjligt för att inte skapa onödiga hinder på vägen.

Som e-handlare kan det vara svårt att få samma personliga kontakt med kunderna som i en fysisk butik. Därför har Care of Carl sett till att dialogen sker via mejl, telefon, nyhetsbrev och sociala medier. På sajten finns ett redaktionellt magasin med stiltips, som hur man bygger upp en basgarderob eller hur man knyter den perfekta flugan. Pricken över i:et är en handskriven hälsning i varje skickat paket från personen som packar varorna.

Slipsknut.


— Vi försöker hela tiden lyssna, vara lyhörda och flexibla. Kunderna ska känna att vi anstränger oss för att hjälpa dem. När kunderna är nöjda blir de också lojala. Det ser vi i den feedback vi får, både via hemsidan och på sajter som Trust Pilot. Nyligen lanserade företaget tjänsten Carl Supply, som kan beskrivas som personlig
stilrådgivning på nätet. Kunden fyller i en profil, skriver in sina mått och bokar upp en telefontid med en av Care of Carls stilexperter. Tillsammans går de igenom vad kunden behöver hjälp med. Intervjun mynnar sedan ut i ett personligt förslag på kläder och accessoarer, men utan krav på att köpa.

Vad kräver det här arbetssättet av er som företag?

— Att vi har passionerade, kunniga medarbetare som brinner för kläder och stil. Vi jobbar varje dag med inspiration i någon form. Det är en stor del av företaget.

Care of Carl
  • Gör: Säljer omkring 200 utvalda varumärken inom herrmode, allt från kläder till parfym.
  • Grundat: 2010 i Borås.
  • Medarbetare: 60 personer.
  • Omsättning: 230 miljoner kronor.
Customer service