Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation på PostNord. Foto: Sara Bogren.
Artiklar/Reklam och analys

55 kreativa kampanjer som når hela vägen fram

Även digitala jättar som Google och Facebook förstår värdet av fysisk kommunikation.

När man fyller 100 år i Sverige får man ett brev av kungen. Tänk dig i stället att brevet ersätts med ett mejl eller ett sms.

Det händer något med oss människor när kommunikationen är fysisk. Den blir på riktigt. Kombinera det med faktumet att ens hem är ens borg, så förstår du den potentiella effekten av bra fysisk kommunikation via postlådan.

55 procent av svenskarna stör sig dessutom på reklam, framför allt på tv och i sociala medier. Postlådan är den kanal som är mest omtyckt och stör minst. Och nästan halva befolkningen vill dra ner på sin skärmtid. Detta gör postlådan, och den fysiska kommunikationen, allt mer attraktiv*.

– Den största fördelen är att mottagaren tar del av fysisk reklam när hen faktiskt har tid. Reklamen känns personlig utan att vara påträngande. Det passar därför utmärkt att använda postlådekanalen för lite mer komplexa och förklarande budskap, säger Nathalie Malmsten, Produktchef Marknadskommunikation på PostNord, och fortsätter:

– Även unga gillar fysisk reklam. Det kan bero på att de inte får så mycket fysisk kommunikation i dag men stöter på en enorm mängd digital reklam, som de är vana vid att undvika.

I det senaste numret av PostNords DM-magasinet (pdf) listas 55 kreativa DM-kampanjer från de senaste åtta åren. Nathalie Malmsten har valt ut tre av favoriterna.

 – Det är intressant att helt digitala företag som Facebook och Google också inser värdet av fysisk kommunikation. Det svenska exemplet med Porteur visar kraften i det personliga brevet.

*PostNord och Ungdomsbarometern, "Nordic Advertising Compass 2019."

Tre favoriter från Nathalie
  1. Facebook gillar fysiskt
    Facebook ville visa upp sin kreativa sida för reklambyråer med hjälp av fysisk direktreklam. Den första DR-enheten var en kortlek med illustrerade kort som visade Facebooks konsumentinsikter. Varje kort visade en insikt och paketeringen var anpassad till mottagande byrå. De skapade också en bok som visade de bästa och mest kreativa kampanjerna på Facebook under 2015, samt intervjuer med några av Facebooks toppkreatörer.

  2. Ett väldigt kort äventyr
    Google ville tipsa annonsörer om sökordsmarknadsföring. Lösningen blev ett klassiskt bokäventyr: ”The search for the invisible Diamond of Mystery”. Men i stället för 250 sidor rafflande läsning tog äventyret slut redan på sida ett, med motiveringen att den moderna skattsökaren löser mysteriet med bara en googling. ”Boken” innehöll även personaliserad statistik samt kontaktuppgifter till Google. Av de första 57 utgående samtalen noterade säljteamet en 300-procentig ökning i antalet bokade konsultationer. Antalet slutförda avtal ökade från 15 till 56 procent.

  3. Allt annat än nigeriabrev
    De flesta tolkar “personlig, individanpassad kommunikation” som att det enbart gäller mottagaren. Avsändaren är ofta en anonym – ibland icke-existerande – person. Få tänker på att personalisera allt, som Porteur. Det svenska cykelföretaget hade ett enkelt budskap: för varje såld cykel donerade Unicef en cykel till behövande barn. Med ett DR ville de visa att det fanns en riktig person i utvalda länder i Afrika som väntade på varje Porteur-cykel till salu. De lät därför barnen skriva personliga brev som de skickade till inflytelserika “urban professionals” i hela Sverige. Människor är intresserade av människor.  Över 80 procent av mottagarna besökte Porteurs sajt eller tog kontakt på annat sätt
Customer service