Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

Så gör PostNord för att skydda ditt gods

Brottslingar utvecklar hela tiden sina metoder. För att skydda kundernas tillgångar arbetar PostNord med säkerhet på flera fronter. – Vi försöker hela tiden ligga steget före tjuvarna, säger Alexis Larsson, säkerhetschef på PostNord Sverige.

Stöld av gods har blivit ett utbrett problem i logistikbranschen. I takt med att kontanterna minskar i samhället är det istället varor, elektronik och annat värdefullt som snabbt kan omsättas till pengar, som lockar tjuvar.
– Vi har en utökad hotbild jämfört med tidigare. Vi är hårt påpassade av kriminella som kartlägger vår verksamhet så fort de får chansen eftersom de vet att vi fraktar dyrbart gods, säger Alexis Larsson.

Proaktivt säkerhetsarbete

PostNord har länge arbetat förebyggande och proaktivt med säkerhet i nära samarbete med polisen, säkerhetsansvariga hos kunder och kollegor i branschen. Bland annat är flera av transporterna utrustade med MärkDNA, en modern stöldskyddsmärkning som utlöses när någon bryter sig in i fordonet. Sprayen, som endast är synlig med UV-ljus, träffar både gärningsmannen och godset så att de kan spåras av hundar.
– Sprayen är i princip omöjlig att få bort. Det fastnar på huden och tränger in i kläder. DNA-sprayen är unikt för varje fordon, vilket ger polisen stora utredningstekniska fördelar, säger Alexis Larsson.

I särskilt utsatta områden har chaufförerna personlarm. Extra kraftiga, automatiska lås installeras som standard i alla nya distributionsfordon, lastbärare och trailers är utrustade med både gps-utrustning och skalskyddslarm som larmar vid otillåten dörröppning.
Särskilt mobiltelefoner, surfplattor och annan dyr elektronik är eftertraktat gods för tjuvar. PostNord samarbetar därför med samtliga mobiloperatörer för att förhindra elektronikstölder.

– På detta område har vi kommit långt. Förutom att mobiloperatörerna spärrar telefonerna i sina master håller vi gemensamt på att arbeta för att få stulna enheter nedlåsta, vilket gör dem obrukbara i hela världen, säger Alexis Larsson.

Säkerhet som börjar redan hos kund

För PostNord är det A och O med ett nära samarbete med sina kunder, för att kunna skydda deras tillgångar på bästa sätt.

– Säkerhetsarbetet börjar redan hos våra kunder. De måste säkerställa att de gör affärer med rätt personer så att vi inte skickar bedrägliga produkter i vårt flöde. En bra emballering gör det också svårare för tjuvar att komma åt godset, säger Alexis Larsson.
Det händer att det sker interna stölder. När det finns en misstanke om att det har skett startas en utredning direkt.

– Vi har 20 000 anställda i PostNord som gör ett fantastiskt arbete varje dag. Självklart gör vi fel ibland och tyvärr finns det personer som gör fel med flit, eller till och med stjäl. Vi analyserar dock reklamationer, interna incidentrapporter och vi har ett nära samarbete med våra kunder vilket gör att vi snabbt får reda på om vi har kvalitetsavvikelser som kan härröra från interna stölder. Jag har fem heltidsanställda utredare som dagligen arbetar med dessa frågor och jag skulle säga att vi är mycket framgångsrika när det kommer till att skydda våra kunders gods, säger Alexis Larsson. 

 

Fakta

Så skyddas godset av PostNord
  • Chaufförer hanterar inte kontanter och är utrustade med personlarm.
  • All personal genomgår en grundläggande säkerhetsutbildning vid anställning, chaufförer får dessutom en utökad säkerhetsutbildning.
  • Extra kraftiga lås, som låses automatiskt, installeras i fordon.
  • Alla mobiltelefoner, surfplattor och modem med IMEI-nummer som stjäls, spärras och blir helt värdelösa om de blir stulna. Åtgärden är ett resultat av ett samarbete med samtliga mobiloperatörer.
  • Fordon har gps-utrustning och skalskyddslarm som larmar vid otillåten dörröppning och följer upp bilarnas rutter och transportvägar.