Repamera återvinner kläder. Foto: Roger Nellsjö.
Artiklar/Logistik

”Förenklar vartenda steg för våra kunder”

Trasiga kläder lagas med hjälp av e-handel och PostNord. Repamera har hittat en modern väg till en långsiktigt hållbar affär.

Utmaning att göra tjänsten lättillgänglig oavsett var man bor

  • Skapa en smidig kundupplevelse.
  • Tillgänglighet i hela landet.
  • Möjliggöra för kund att få i väg beställning snabbt.

När Repamera startade år 2017 var det med visionen att göra det enklare för folk att laga sina kläder än att köpa nya och genom det bidra till en cirkulär ekonomi. Sedan grundaren Henning Gillberg fick idén om en skrädderitjänst online har enkelhet och tillgänglighet varit drivande i utvecklingen. Fokus har legat på att förenkla varenda steg i kundens resa – oavsett om det rört sig om produktbeskrivningar på hemsidan, tillgänglighet eller smidiga leveranser.
– Eftersom alla har kläder riktar vi oss till en bred målgrupp. Därför har det varit viktigt att göra tjänsten lättillgänglig för kunder oavsett ålder, var man bor och hur van man är vid att e-handla. För de mer erfarna e-handlarna, som förutsätter en snabb process, behövde vi hitta en modern och snabb lösning, säger grundaren Henning Gillberg.

Lösning med förfrankerade påsar

  • Förfrankerad Repamera-påse hem till brevlådan.
  • PostNord-ombud över hela Sverige.
  • QR-kod direkt i PostNord App*.

Tillsammans med PostNord har man tagit fram den förfrankerade Repamera-påsen, vilken skickas som 1:a-klassbrev – en kostnadseffektiv lösning för Repamera och enkel lösning för kunderna.
– Påsen skickas hem till kundens brevlåda, kunden vecklar upp den, packar ner kläderna och lämnar sedan in hos valfritt ombud. Därefter skickas det till oss via PostNord Return DropOff, vi lagar plaggen och skickar de direkt till kund som varubrev eller till utlämningsställe med MyPack Collect, baserat på försändelsens storlek.
Genom PostNord App får kunderna även tillgång till en QR-kod direkt i mobilen. Visar man upp den hos ombud skrivs fraktsedeln ut i butik och sätts sedan på brevet eller paketet med kläderna som ska skickas.
– Det gör att man kan skicka i väg plaggen samma dag som beställningen gjorts, säger Henning. – En brevbärare har alltid samma tur och kan inte ändra den, det vill säga åka och hämta fler påsar om de tar slut. Men tillsammans med PostNord delar vi i de fall ut ett vykort där folk får information om att påsarna kommer nästa dag, säger Göran.
*Från och med februari 2021

Effekten av tillgänglighet i hela landet

  • Positiv feedback från nöjda kunder.
  • Tjänsten används av kunder i både storstad och på landsbygd.
  • Smidig och snabb lösning som uppskattas av många kunder.

Repameras tjänster har mottagits väl – och i dag har man kunder i både större städer och på landsbygden. I jakten på att skapa en sömlös, lättillgänglig och okomplicerad tjänst vittnar snittbetyget 5.0 (av maximalt 5.0) från över 500 recensioner på Facebook och Google om att Repamera verkligen hittat rätt.
– Med våra olika lösningar kan såväl oerfarna som moderna e-handlare använda vår tjänst utan problem. Tack vare PostNords alla ombud runtom i landet kan vi hjälpa människor från Lund i söder till Kiruna i norr att laga sina favoritplagg. Vi har under 2020 även haft våra tio första danska kunder och under 2021 kommer vi att gå live med en översatt hemsida, säger Henning.
– Framtiden är ljus, och cirkulär. Jag ser fram emot att fortsätta samarbeta med PostNord och utveckla ännu smidigare lösningar.

Repamera

  • Allmänt: Ett svenskt företag som erbjuder skrädderitjänster online. Grundades i Malmö 2017 och bara några månader senare hade man kunder över hela landet.
  • Försäljningskanal: Direct (postorder och webb).
  • Marknad: Verksamma i Sverige och Danmark.
  • Anställda: 3.

PostNords tjänster

1:a-klassbrev, Varubrev, Mypack Collect, PostNord Return DropOff.