Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

PostNords kundportal skapar mervärde

Händer och en kaffekopp vid en bärbar dator.

Med PostNords kundportal kan avsändare bevaka transporter i realtid, automatisera sin kommunikation och lätt välja rätt fraktalternativ.
– Med våra nya moduler kan kunder optimera sina flöden, säger Pontus Brohult, produktägare för digitala tjänster på PostNord.

PostNords behovsstyrda kundportal lanserades för två år sedan med visionen att kunder ska kunna göra allt på samma ställe, dygnet runt. Tack vare att avsändare kan följa sina transporter kan de också lätt göra ändringar när något inte går som det ska.

Kundportalen är under ständig utveckling och i våras lanserades en ny modul som gör det möjligt att automatisera vissa sms och mejl till ombud och slutkund.
– Om ett ombud exempelvis glömmer att ankomstskanna ett paket kan man, i stället för att hantera det manuellt, ställa in så att det går ut ett automatiskt meddelande. Samma sak om ett paket inte hämtas ut inom ett visst antal dagar, säger Pontus Brohult.

Tanken är att kunder ska kunna minska retur- och lagerkostnader samt höja sina intäkter.
– Vi tar ny mark i samband med detta och visar att PostNord inte bara säljer transporter, utan att vi även har digitala tjänster som optimerar transportflödena, säger Pontus Brohult.

Kunder som har använt de nya funktionerna i kundportalen har redan nu sett positiva resultat.
– Företag som jobbar aktivt med att optimera sina transporter ser en direkt vinst med att den här möjligheten finns i portalen, säger Pontus Brohult.
Även för företagens kundservice ger den nya funktionen fördelar.
– Eftersom det går ut ett automatiserat meddelande blir det mindre manuell hantering för företagens kundservice.

I slutet av augusti lanserades ytterligare en ny modul i kundportalen, Skicka direkt PRO. Modulen innebär ett enklare sätt att välja rätt bland PostNords tjänster.
– I stället för att välja vilka tjänster du vill ha anger du vilka egenskaper du är ute efter, till exempel hur snabb leveransen ska vara och om det ska gå till ombud, hemleverans eller brevlåda. Därefter visas den tjänst som motsvarar valen. Fördelen är att man inte behöver ha koll på tjänsteutbudet för att hitta rätt tjänst, säger Pontus Brohult.

Fakta PostNords kundportal

Kundportalen består av ett antal moduler:

  • Track & trace Ekonomi-/faktura
  • Meddelande
  • Reklamation
  • Nordic Return Solution
  • Göra utskick
  • Skicka Direkt PRO –ny modul för avtalskunder där kunden får förslag på tjänst att köpa, baserat på önskade egenskaper.
  • Portal PRO –ny leveransbevakningsmodul där kunder kan automatisera alla typer av bevakning och sätta regler för vad som ska ske om något inträffar. Exempelvis aviseringar till mottagare under eget varumärke.
Customer service