Hoppa över navigering och sök
Vi stöder inte längre Internet Explorer. Överväg att byta till Chrome, Edge, Firefox eller en liknande webbläsare för en snabbare och smidigare upplevelse. Öppna i Microsoft Edge
Varukorg

Din varukorg har gått ut!

Vänligen klicka på fortsätt för att lägga till varor på nytt

Fortsätt

MECA ökade omsättningen med 1 300 procent på fem år

Video

MECA gick från logistisk infarkt till en effektivisering på 15 procent per år. Nu är de nominerade till PostNord Logistics Award.

Året var 2004 och MECA hade ökat sin omsättning från 100 miljoner till 1,4 miljarder på fem år. En så kraftfull expansion gjorde deras logistik bristfällig och infarkten var ett faktum:

– Logistiken spretade åt alla håll så vi tog ett krafttag för att skapa en effektivare lösning, säger Peter Thersthol, logistikdirektör på MECA. Logistiken blev en konkurrensfaktor i vår fortsatta jakt på tillväxt.

Förbättringarna har hittills lett till en genomsnittlig effektivisering på 15 procent per år. De har också gjort att MECA precis nominerats till PostNord Logistics Award 2016, tävlingen som belönar årets allra bästa logistiklösning för femtonde året i rad. Bland tidigare vinnare hittar vi Scania, Ericsson, H&M och Ikea.

Det första steget i MECAs logistikresa var att – i stället för nio lager runt om i Norden – samla hela verksamheten i ett centrallager. Nu förser det alla 90 avdelningar med MECAs produkter. Upplägget är inte så unikt i dag men det gjorde MECA till en föregångare när det begav sig.

Efter det var det dags att tajta till logistikkedjan, dels genom att fokusera på inköpen till centrallagret och dels genom att införa leverantörsstyrda avdelningslager. En grupp medarbetare arbetar i dag uteslutande med att styra flödet av varor ut till avdelningarna. Automatiska påfyllningar sker dagligen och lagergodset konsolideras med kundorderna. 

– Den satsningen ökade servicegraden från 70 till 97 procent. Att få upp servicegraden var jätteviktigt eftersom den är vår starkaste konkurrensfaktor tillsammans med tillgängligheten. När bilen hänger på liften måste reservdelarna finnas på plats.

MECAs effektiviseringar har gått hand i hand med företagets miljöarbete. Ett av deras etablerade miljöprojekt är att optimera fyllnadsgraden i transporterna mellan lagret och avdelningarna. Denna har ökat med mellan 10 och 20 procent. 

Deras senaste projekt handlar om att syna miljöbelastningen i slutdistributionen genom att mäta transporternas koldioxidutsläpp per försäljningskrona. 

– Det är ett spännande sätt att angripa miljöfrågan. Tänk att kunna visa kunden olika servicegraders påverkan på miljön, säger Peter Thersthol.

Vinnaren av PostNord Logistics Award 2016 utses den 16 mars 2017, i samband med ett logistikseminarium på PostNords huvudkontor i Solna.

Fakta

  • MECA, som är en del av Mekonomen Group, är en ledande aktör på eftermarknaden för bilreservdelar, verktyg och verkstadsutrustning.
  • Verksamheten distribuerar sina produkter till bilverkstäder via 90 avdelningar runt om i Norden.
  • Logistikapparaten är en av MECAs viktigaste framgångsfaktorer. Deras förbättringar av logistikkedjan har lett till en genomsnittlig effektivisering på 15 procent per år.

Motivering till nomineringen i PostNord Logistics Award

Målmedvetet och systematiskt har MECA byggt upp en logistikprocess i ständig utveckling. Logistikutvecklingen resulterar i ökad effektivitet, bättre kundservice och kontroll över försörjningskedjan, vilket skapar förutsättningar för en lönsam och hållbar expansion.