Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Logistiken en grundbult för e-handelsjätten Adlibris

Ända sedan starten för 20 år sedan har logistik varit en avgörande pusselbit i Adlibris affärsverksamhet. Här lämnas inget åt slumpen och den stora nätjätten är stolt över att själva sköta all sin logistik från a till ö.

När nätbokhandeln Adlibris slog upp dörrarna 1997 var e-handel fortfarande en ny företeelse.
Det som i dag är automatiserade processer, med algoritmer som styr inköp och sortiment, sköttes på den tiden mestadels manuellt. Beställningarna från bokförlagen gjordes på fax och betalningar från kunder registrerades för hand.
Sedan dess har näthandeln exploderat. Adlibris är i dag Nordens största bokhandel på nätet med nära tio miljoner titlar i sortimentet och en del i det e-handelshus som kallas Adlibrisgruppen, där sajterna Bamba, Kökets Favoriter, Discshop, Odla, Yayday och Roliga prylar ingår. Och logistiken är ett av företagets viktigaste konkurrensmedel.
– Kundanpassad logistik är, om möjligt, ännu viktigare i dag än när Adlibris startade. En stor del av kundupplevelsen handlar om att få snabba, effektiva och korrekta leveranser. Därför har vi gjort det strategiska valet att behålla all vår logistik internt istället för att lägga ut den på tredje part, säger Johan Kleberg, vd på Adlibrisgruppen.

Fler leveransalternativ än någonsin.

Logistiken utgår från företagets centrallager i uppländska Morgongåva, där alla produkter sorteras, packas och distribueras ut till kunder runt om i Norden. Hela processen, från godsmottagning till utlastning, tar bara ett par timmar, så det är en enorm cross docking-process som pågår. Varje dag passerar det i snitt 40 000 böcker på en yta av 20 000 kvadratmeter. Adlibris logistik baseras på ett egenutvecklat IT-system och transportband, men högautomatiserade robotar lyser med sin frånvaro.
– Vi har en hög grad av automation i de beslut som tas på golvet, men det är fortfarande våra medarbetare som står vid banden och packar. Det ger oss betydligt större flexibilitet och är en av anledningarna till att vi sedan 2015 har kunnat bredda sortiment på Adlibris till att omfatta mer än enbart böcker.

I dag säljer Adlibris även kontors- och pysselmaterial, samt leksaker. Johan Kleberg berättar att det var en logistisk utmaning att gå från platta bokpaket till en annan typ av försändelser.
– Vi har jobbat mycket med våra processer och layouten på lagret och gjort stora investeringar i vårt icke-bokflöde. Det handlar om att vara flexibel för att klara både säsongs- och produktvariationer.

Framöver ser han fram emot att förbättra kundupplevelsen ytterligare och planerar bland annat att lansera hemleverans under hösten 2017.
– Leveransen är en avgörande del av kundupplevelsen. Att då kunna erbjuda att leverera paketen till den plats där kunden befinner sig, på ett kostnadseffektivt sätt, är ett viktigt konkurrensmedel.
2015 öppnade Adlibris sin första fysiska butik i Stockholm. Här säljs ett urval böcker och produkter till samma pris som på nätet, men kunderna får dessutom upplevelser i form av författar- och inspirationsträffar.

Sista milen vinner kundernas hjärtan.

– Den fysiska butiken är ett komplement till vår nätbutik. Här lär vi känna våra kunder på ett annat sätt och får ta del av deras tankar och idéer. Och de får en helt annan upplevelse än på nätet, säger Johan Kleberg och tillägger att det ingår i framtidsplanen att öppna ett tiotal butiker till på strategiska ställen runtom i landet, närmast i Göteborg nu i höst och på ny adress i Stockholm.

Sedan december 2016 är butiken dessutom paketombud för PostNord. Här kan kunder hämta ut sina paket, oavsett vem som är avsändare, som hos vilket ombud som helst.
– Det är ett utmärkt sätt för oss att möta kunder och lära oss vad de förväntar sig av sina ombud. Våra egna volymer är inte tillräckliga för att skapa stor kundnytta så med PostNords stora volymer kan vi åstadkomma något spännande, säger Johan Kleberg.

Fakta om Adlibris

Adlibris grundades 1997 och är i dag Nordens största bokhandel på nätet med närmare elva miljoner titlar i sortimentet. Centrallagret ligger i Morgongåva utanför Uppsala. Det finns även ett lager i Finland för Adlibris finska titlar.
Under 2016 sålde Adlibris en bok var tredje sekund och har i snitt 1,2 miljoner böcker på lager.
Adlibris har vunnit PostNord Logistics Awards för att de ”med stor finurlighet och sunt förnuft har utvecklat effektiv logistik som ger ett högt kundvärde och som utgör grunden för företagets ledande position, snabba tillväxt och goda lönsamhet.”
Sedan 2015 har Adlibris även en fysisk butik på Regeringsgatan i Stockholm. 2016 blev de även paketombud för PostNord.

Visste du att….

Det stora genombrottet för Adlibris var när tv-programmet ”Plus”, på SVT, gjorde en undersökning av priserna i bokbranschen. I inslaget gjordes en prisjämförelse mellan ett antal böcker från Adlibris och i den fysiska bokhandeln. Prisskillnaden var markant och redan samma kväll kunde man se hur beställningarna på Adlibris ökade.

De mest populära böckerna just nu

Faktaböcker är populära på nätet. En av de mest sålda böckerna i år är “Food pharmacy" av Mia Clase och Lina Nertby Aurell, en kokbok om hur man lagar hälsosam mat. Efter att den brittiska författaren Kazuo Ishiguro tilldelades Nobelpriset i litteratur den 5 oktober gick hans mest kända bok "Återstoden av dagen" direkt in på Adlibris topplista. 2016 års mest sålda bok var Therese Lindgrens ”Ibland mår jag inte så bra”.
Customer service