Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren
Nyckelring med texten jag älskar dig. Foto: byRavn

Kundernas attityd skiljer sig mellan länderna

De levererar samma produkter till alla sina marknader, men på helt olika sätt. Danska designföretaget byRavn har fått lära sig mycket om olika logistiklösningar sedan de expanderade till de svenska och norska marknaderna.

Egentligen började det inte som ett företag, utan som ett sätt att söka jobb. Peter Ravn och hans flickvän Tenna Svenssen hade läst marknadsföring på Aarhus universitet och när de närmade sig examen insåg de att många jobb krävde någon slags erfarenhet av webbpublicering. Så paret startade helt enkelt en egen webbplats och fyllde den med recept, resedagböcker och liknande innehåll.

– Vi hade noll trafik, i princip var det väl bara våra mammor som läste den, säger Peter Ravn.

Ända tills den dagen Tenna Svenssen kom på ett nytt sätt att hänga upp en hylla där hemma. Hon skar till remmar i läder som hon använde som konsol och för att fylla hemsidan lite mer la hon upp en bild på hyllan och en beskrivning av hur hon hade gjort.

– Då helt plötsligt började vi få trafik. Så vi la till att om man inte ville göra den själv kunde man köpa en av oss.

Till deras förvåning fick de en order. Och en till, och ännu fler. Istället för att köpa enstaka remmar började de beställa hela hudar och av spillmaterialet gjorde de nyckelringar och skåpshandtag som de också la upp till försäljning på sin hemsida. De här produkterna började sälja med en sådan fart att Peter Ravn i oktober 2016 slutade sitt jobb för att börja jobba med företaget på heltid.

Bara två månader senare var omsättningen så hög att även Tenna Svenssen började jobba heltid och i oktober 2017 lanserades den norska hemsidan. Ett år senare kom även en svensk variant.

– Nu vill vi båda se hur långt vi egentligen kan ta det här företaget. Danmark är en liten marknad, därför ville vi expandera utomlands för att kunna öka försäljningen.

Att valet föll på just Norge och Sverige beror på likheten i språk.

– Det innebär att vi kan sköta all kundtjänst själva, det skulle inte alls vara lika lätt om vi till exempel lanserade i Finland eller Tyskland, säger Peter Ravn.

Men även om språken är lika är det stora skillnader i leveranser mellan länderna, inte minst i kundernas attityd.

– Här i Danmark är kunderna vana vid att få sina varor snabbt medan svenskarna och norrmännen inte alls har samma förväntningar. Upp till norra Norge kan det ta nästan en vecka från beställning till leverans och hade det varit danskar som fått vänta så länge hade det inneburit stor frustration, men med norrmännen är det aldrig något problem.

Även toleransen för fel upplever Peter Ravn är större på den norska och svenska marknaden.

– Om någon beställer en sak som julklapp och den tråkigt nog inte skulle komma fram i tid blir norrmännen och svenskarna inte alls lika arga som danskarna blir.

Något som däremot är likt mellan länderna är kundernas preferens för det billigaste fraktalternativet. En genomsnittskund hos byRavn handlar för cirka 300-400 danska kronor åt gången, därför får inte det tillägg som frakten innebär bli för hög. Det leder till att den stora majoriteten av de norska och de svenska kunderna väljer att få varan i ett brev hem till brevlådan, istället för det dyrare alternativet att hämta paket hos ett ombud. Detta trots att paketleveranser till ombud är både snabbare och har bättre spårbarhet.

– I Danmark däremot väljer flest att hämta hos ett ombud för här är det det billigaste alternativet.

Planen nu är att företaget ska växa ytterligare. Än så länge sköter Peter Ravn och Tenna Svenssen det hemifrån, vilket gör det svårt att anställa, men förhoppningsvis ska en flytt snart ändra på den saken. Dessutom planerar man att börja jobba med PostNord inte bara i Sverige och Norge utan även i Danmark, för att på så sätt kunna erbjuda de danska kunderna nya fraktalternativ.

– E-handel är ju en växande marknad så jag är säker på att vi kommer att se nya fraktlösningar framöver. Det är spännande att få vara med och se hur det utvecklas.

Customer service