Gå direkt till sidans huvudinnehåll Gå till huvudmenyn Gå till språkväljaren

På denna webbplats används cookies. Vissa cookies är nödvändiga för att webbplatsen ska fungera som den ska. Andra cookies används för att optimera din användarupplevelse och möjliggöra för oss och våra samarbetspartners att ge dig relevant marknadsföring. Genom att klicka på "jag samtycker" godkänner du vår användning av cookies och behandling av dina personuppgifter enligt vår integritetspolicy. I integritetspolicyn kan du även läsa om hur du kan radera eller blockera cookies samt ta tillbaka lämnat samtycke. Läs om vår integritetspolicy och cookiepolicy.

Effektivisera logistiken med kontrolltornet

Terminal

Bättre leveransprecision, effektivare lagerhållning och kontroll på hela försörjningskedjan. Kontrolltornet är den smarta allt i ett-tjänsten som låter dig följa dina logistikflöden i realtid. Birgitta Haegerstrand, IT-chef vid PostNords TPL-verksamhet, tipsar om hur kontrolltornet kan hjälpa dig att stärka din affär.

Guide i sex steg

  1. Kontrolltornet är webbportalen som låter PostNords TPL-kunder följa sina logistikflöden i realtid. De som du väljer att ge behörighet i försörjningskedjan kan gå in och bevaka flöden, vilket ger möjlighet till bättre planering och resursoptimering.
    – Tjänsten ger kontroll och insyn i hela supply-chainflödet, från leverantör till slutmottagare. Kontrolltornet är en kraftfull men lättillgänglig lösning som kopplar ihop och hanterar information från parter involverade i försörjningskedjan, säger Birgitta Haegerstrand, IT-chef vid PostNords TPL-verksamhet i Sverige.

  2. I kontrolltornet får du en tydlig bild av dina logistikkostnader. På så sätt kan du upptäcka om varor blivit dyra på grund av att de legat länge i lager, vilket ger dig underlag för att fatta viktiga affärsbeslut. Är det dags att minska lagervolymen för dessa varor eller bör de tas ur sortimentet?
    – Lagerhållningen blir effektivare tack vare den här visibiliteten. Vi har kunder som använder den här lösningen som ett eget affärssystem. Tjänsten är väldigt flexibel och kan skräddarsys efter kundens specifika behov, säger Birgitta Haegerstrand.

  3. Kontrolltornet samlar all information om en order på ett och samma ställe. Du, liksom de leverantörer och mottagare som du gett behörighet, kan bevaka och följa en order och få svar på frågor om orderstatus när som helst på dygnet. Du får värdefull information om när varor är skickade, leveranskvalitén och lagersaldo.
    – Det blir betydligt enklare och man sparar massor av tid med ett ställe att söka all information på, säger Birgitta Haegerstrand.

  4. Du behöver inte längre mejla in en order och vänta på att en administratör ska hantera den. När du registrerar den via kontrolltornet går den direkt in i PostNords system och kan behandlas snabbare.
    – En säljare som är ute på kundbesök kan till exempel lägga ordern direkt i portalen när som helst på dygnet, säger Birgitta Haegerstrand.
    Systemet underlättar också när det gäller varor som kräver särskild hantering.
    – Till exempel använder en av våra läkemedelskunder en funktion som underlättar hanteringen av läkemedelscertifikat där leverantörer över hela världen laddar upp certifikaten.

  5. En funktion för proaktiv leveransbevakning följer den förväntade leveranskedjan och varnar vid avvikelser och icke-händelser. Du får snabbt veta om något oförutsett inträffat och kan meddela eventuella slutmottagare om förseningar.
    – Om en skanning som skulle ha skett på en viss terminal inom en viss tidpunkt uteblivit slår systemet automatiskt larm om att kollit är försenat, säger Birgitta Haegerstrand.

  6. Noggrann uppföljning och analys ökar din kostnadskontroll. Systemet låter dig enkelt ta fram rapporter anpassade utifrån dina behov.
    – Ordning och struktur i dokumentbiblioteket ger snabb åtkomst av data och dokument, Birgitta Haegerstrand.
Customer service